Za autora metody tvorby myšlenkových map je považován kanadský psycholog Tony Buzan. Rozhodně se jim podrobně věnoval a napsal o nich monografii, která vyšla v Čechách pod názvem Mentální mapování. V ní se ale zabývá výhradně jednou grafickou formou map mysli. V tomto článku si představíme různé podoby myšlenkových map.
Myšlenková mapa je alternativní formou záznamu údajů. Tato forma nevyužívá běžné lineární uspořádání zápisků a poznámek, jak ho známe z žákovských sešitů. Její podstatou je vizuální (grafické) zachycení pojmů a vztahů mezi nimi.
Myšlenková mapa může mít podobu abstraktní i velmi konkrétní. Pro žáky je myšlenková mapa přínosná tím, že vizualizuje vztahy mezi pojmy. Pokud má myšlenková mapa podobu konkrétního obrázku, snadno si ji žáci zapamatují a lépe si vybavují údaje, které obsahuje. Abstraktní myšlenkové mapy jsou vlastně diagramy vztahů mezi pojmy a mívají podobu oválů nebo obdélníčků propojených čarami. Mentální mapy Tonyho Buzana se pohybují na pomezí abstraktního a konkrétního – pracují s pojmy a jejich vzájemným propojováním, ale také s obrázky (velký důraz klade autor na barevnost). Trochu se podobají neuronové buňce se synapsemi…
Jiný příklad myšlenkové mapy (tentokrát velmi konkrétní) jsem objevil v pracovním sešitě Český jazyk s Tobiášem (Skladba, Věta jednoduchá I). Zde jsou vztahy mezi větnými členy znázorněny tak, že otec s matkou reprezentují základní skladební dvojici (podmět a přísudek) a děti (závislé větné členy) se drží jednoho z nich za ruku… Rodina a vztahy v ní jsou žákům dobře známé a mají s nimi vlastní zkušenost. To se o syntaktické stavbě věty říci nedá… Ovšem díky tomuto propojení mohou žáci lépe pochopit vztahy mezi větnými členy.
V běžných učebnicích ale najdeme spíše abstraktní myšlenkové mapy, které žákům nejsou moc blízké, protože neobsahují konkrétní obrazy z jejich života. Samozřejmě by k nim měli postupně dojít, ale začínat učení právě těmito mapami, není vhodné. Je to myslím dobře patrné při srovnání předchozí myšlenkové mapy s následující…
V Čechách se termín myšlenková mapa již dobře vžil. Můžeme se ale též setkat s pojmy synonymickými jako mentální mapa, mental maping či clustering (termín odvozený od anglického výrazu pro hrozen). Poslední ze jmenovaných je asi nejrozšířenějším příkladem myšlenkové mapy – uprostřed papíru je umístěn hlavní pojem (uzavřený v elipse nebo rámečku), který napíšeme jako první. Od něj pak vycházejí paprsky, které naznačují vztahy k dalším pojmům. Tyto pojmy jsou opět uzavřeny v elipsách, ze kterých vycházejí další paprsky zakončené pojmy…
Myšlenkové mapy lze tvořit i na počítači (ve Wordu), ale vhodnější je používat speciální software.
Myšlenková mapa může učiteli pomoci při plánování výuky. Žákům zase pomáhají myšlenkové mapy při učení. Proto by se každý žák měl naučit základním postupům a zásadám pro tvorbu myšlenkových map. Zda je bude používat i mimo školu (v běžném životě), záleží jen na něm… Tony Buzan si myslí, že plánování pomocí myšlenkových map může člověku zpříjemnit život. Sám je toho prý příkladem…
Zdroje:
• Bajer, Lukáš: Názornost a mapování mysli: http://workaholic.bloguje.cz/tema-12-nazornost-a-mapovani-mysli.php
• Bajer, Lukáš: Není mapa jako mapa: http://www.mitvsehotovo.cz/system/files/neni_mapa_jako_mapa.pdf
• Bajer, Lukáš: Stručný návod na tvorbu myšlenkové mapy – jako myšlenková mapa: http://www.mitvsehotovo.cz/2009/02/27/strucny-navod-na-tvorbu-myslenkove-mapy-%E2%80%93-jako-myslenkova-mapa/
• Buzan, Tony: Mentální mapování, Portál, Praha 2007
• Fisher, Robert: Učíme děti myslet a učit se, Portál, Praha 2004 (kapitola 5. Mentální mapování)
• Kovaříková, Ludmila: Vizuální gramotnost … a mentální mapy: http://cteni.blogy.rvp.cz/2010/07/07/vizualni-gramotnost-a-mentalni-mapy/
• Myšlenkové mapy pro studenty: http://groups.google.com/group/studujchytre-myslenkove-mapy
• Tomková; Strculová: Myšlenková mapa v primární škole: http://www.kritickemysleni.cz/klisty.php?co=klisty5_myslenkovamapa
Další díly seriálu:
• Moderní vyučovací metody – 3. díl – Komunitní kruh: http://www.ctenarska-gramotnost.cz/projektove-vyucovani/pv-metody/metody-3
• Moderní vyučovací metody – 1. díl – Brainstorming a jeho variace: http://www.ctenarska-gramotnost.cz/projektove-vyucovani/pv-metody/metody-1
Radek Sárközi // 23. 2. 2011 - 23:40
Mentální mapy na počítači: http://www.mujstudijnisvetonline.eu/manualy/manual_myslenkove_mapy_ucitele.pdf
Radek Sárközi // 24. 6. 2011 - 11:46
Specializovaný web o myšlenkových mapách: http://www.myslenkove-mapy.cz
Radek Sárközi // 20. 7. 2011 - 16:56
Diskuze o MM na webu RVP.CZ: http://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=351&t=401&sid=249c14f4393fb511e7dad62dc7bff83a
Radek Sárközi // 20. 7. 2011 - 17:05
jednoduchá tvorba myšlenkových map on-line: https://bubbl.us
Karla Dokoupilová // 26. 7. 2011 - 21:39
Další program pro tvorbu myšlenkových map: http://www.xmind.net/
Radek Sárközi // 20. 11. 2011 - 16:04
Myšlenkové mapy přehledně: http://digifolio.rvp.cz/view/view.php?id=2039
Radek Sárközi // 2. 4. 2012 - 1:58
http://www.vyucovani.estranky.cz/clanky/zpusob-uceni/graficke-organizatory/organizery-a-kinesteticky-styl.html
Radek Sárközi // 6. 6. 2012 - 2:09
http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/10267570807-skola-snu/210572230820005-myslenkove-mapy/
Radek Sárközi // 25. 7. 2012 - 17:35
Myšlenkové mapy: http://www.mindmapart.com/art-of-seduction-mind-map-adam-sicinski/
Radek Sárközi // 2. 6. 2015 - 11:20
Daniel Dočekal: Jak na myšlenkové mapy? Mindmapping pro každého:
http://www.ceskaskola.cz/2015/05/daniel-docekal-jak-na-myslenkove-mapy.html
Radek Sárközi // 8. 11. 2017 - 14:37
Tvorba myšlenkových map:
https://www.mindmup.com/