Cílená výuka orientovaná na tvůrčí psaní je zatím v českých školách spíše popelkou. Doufáme, že díky našemu projektu bude za pár let situace mnohem lepší. Uděláme pro to vše, co bude v našich silách. Pokud nám pomůžete zprostředkovat své zkušenosti ostatním kolegům učitelům, mohlo by se nám to společně podařit!
Díky rámcovým vzdělávacím programům se mediální výchova pozvolna prosazuje ve výuce. Jde totiž o povinné průřezové téma. O čtenářské gramotnosti, projektové výuce nebo tvůrčím psaní se ale v RVP ZV mnoho nedočteme. Záleží na každém učiteli a jeho nadšení, zda se bude zabývat i těmito oblastmi.
Zjistili jsme, že školní časopis vydávají žáci nebo učitelé na mnoha školách (ani zdaleka bohužel nevychází ve většině škol). Literární sborníky s dílky žáků ovšem tvoří jen nepatrný zlomek ze čtyř tisíc českých základních škol… Domníváme se, že je to škoda. Proto chceme školy, které sborníky zkoušejí vydávat, podpořit. Chceme jejich zkušenosti – pozitivní i negativní – zprostředkovat ostatním učitelům. A rádi bychom je přesvědčili, aby také vydali svůj literární sborník. A ne jeden…
Postupně nabídneme školám metodickou pomoc s vydáváním školních literárních sborníků. Jejich soutěž Nadílka našich dílek 2010 celý náš projekt odstartovala. Soutěžní sborníky objedou všechny kraje České republiku díky putovní výstavě, kterou připravujeme. Také uskutečníme vzdělávací akce pro učitele i žáky na téma čtenářská gramotnost a tvůrčí psaní. Naše články budou vycházet na tomto webu pro učitele a na webu pro žáky. V roce 2011 vyjde CD-ROM s metodikami pro učitele a učebnicí pro žáky. Na závěr projektu uskutečníme konferenci, která shrne, čeho se nám podařilo dosáhnout. Doufáme, že náš projekt bude úspěšný a že vám, učitelům, pomůže.
Tvůrčí psaní by mělo být zábavným způsobem, jak posílit čtenářskou gramotnost žáků. Základní podmínkou pro výuku tvůrčího psaní je nepřítomnost stresu ve výuce. Bez pohody a pozitivního klimatu ve třídě a škole nelze tvůrčí psaní úspěšně učit. Jeho cílem je totiž psychologicky odblokovat žáky a zbavit je zábran, které jim nedovolují být tvořiví a prezentovat před spolužáky své osobní texty… Tvůrčí psaní rozvíjí individuální jazykový styl žáků a jejich vyjadřování, estetické vnímání, sebepoznání, sebeprezentaci i dovednost ocenit práci druhých. Do hodin tvůrčího psaní patří smích, legrace a pohoda. Pracuje se zde s emocemi – pozitivními i negativními – a jejich vyjádřením či zachycením.
Nejblíže má tvůrčí psaní k dramatické výchově, osobnostní a sociální výchově a samozřejmě k češtině. Jeho postupy ale můžeme využívat ve všech vzdělávacích oblastech a vyučovacích předmětech, obzvláště když ho budeme vnímat obecněji – jako podporu kreativity žáků. Jen tvořiví lidé dokážou změnit svět k lepšímu. Jen spokojení lidé šíří kolem sebe pohodu. Jen žáci, které škola baví, se budou chtít dále vzdělávat. Kvalitní výuka tvůrčího psaní se k těmto cílům přibližuje.
Zatím nejsou žádné komentáře
Můžete vložit úplně první komentář.