Ve středu 8. června 2011 se v dětském oddělení Knihovny města Hradce Králové na Eliščině nábřeží uskutečnila beseda žáků ze ZŠ Jaroměř, Na Ostrově s šéfredaktorkou Hradeckého deníku Jitkou Hodasovou a redaktorem Janem Pruškou. Akce byla součástí doprovodného programu k Výstavě školních časopisů a literárních sborníků, kterou připravilo občanské sdružení Abeceda.
Na výstavu se přijeli podívat žáci ZŠ Jaroměř, Na Ostrově (www.zsostrov.cz), kteří vydávají školní časopis IQčko, a jejich učitelka Naďa Pávová. Návštěvníky přivítala Jana Šrámková z občanského sdružení Abeceda a během krátké diskuze o cizích slovech „analfabet“ a „gramotnost“ představila projekt Čtenářská gramotnost a projektové vyučování a také výstavu, kterou do hradecké knihovny přivezl.
Jitka Hodasová a Jan Pruška žákům přiblížili práci novináře a chod redakce Hradeckého deníku (http://hradecky.denik.cz). Redaktoři školního časopisu se jich záhy začali vyptávat na mnoho detailů, přes které postupně došlo na specifika regionálního tisku, způsoby získávání informací i technické zpracování novin. Hosté se netajili tím, že k tvorbě deníku neodmyslitelně patří vysoká míra stresu a časová náročnost, ale vzápětí připojili výčet pozitiv své práce. Žáci s redaktory vzájemně porovnávali, jak fungují jejich periodika, a i přes zdánlivou nesouměřitelnost školního měsíčníku a krajského deníku došli k závěru, že se v mnoha oblastech potýkají se stejnými problémy.
Fotografie, které v průběhu akce pořídila Martina Málková, najdete na adrese: http://abeceda-foto.rajce.idnes.cz.
Po skončení besedy se žáci inspirovali díly svých vrstevníků u výstavních panelů a vyplnili si pracovní listy, které jsou k dispozici všem návštěvníkům výstavy až do konce srpna, kdy se výstava přesune do Krajské knihovny Fr. Bartoše ve Zlíně.
Výstava prezentuje výsledky soutěží Náš časopis 2010 a Nadílka našich dílek 2010, které občanské sdružení Abeceda uspořádalo v loňském roce. Na osmi výstavních panelech lze zhlédnout ukázky z vítězných časopisů a sborníků. Kromě toho se návštěvníci dozvědí, jak by měl vypadat kvalitní školní časopis a kvalitní literární sborník. Jeden z panelů seznamuje žáky se čtenářskými strategiemi, což jsou postupy, které nám pomáhají porozumět psanému textu.
Tento projekt byl podpořen z prostředků Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR. Více informací o projektu naleznete na internetových stránkách www.ctenarska-gramotnost.cz a www.sotkoviny.cz.
Zatím nejsou žádné komentáře
Můžete vložit úplně první komentář.