Druhý díl e-learningu čtenářské gramotnosti a mediální výchovy je opět věnován tvorbě školního časopisu. Znovu na vás čeká osm úloh a naleznete tu i další odkazy na články s doplňujícími informacemi k tématu. Na závěr si budete moci vytisknout osvědčení o absolvování kurzu. Celý proces vám zabere přibližně jednu hodinu.
S paní učitelkou v redakci školního časopisu – 2. díl e-learningu
Pro spuštění kvízu je třeba se přihlásit
Gratulujeme - dokončil jste kurz S paní učitelkou v redakci školního časopisu – 2. díl e-learningu.
Vaše úspěšnost je %%PERCENTAGE%%.
Váš výkon byl vyhodnocen jakožto %%RATING%%
Vaše odpovědi jsou zvýrazněny níže.
Otázka číslo 1 |
„Rádi bychom začali ve školním časopise uveřejňovat rozhovory. Co bychom měli udělat pro jejich úspěch?“
A | „Promyslete všechny otázky a pošlete je předem zpovídanému. Uvidíte, že rozhovor tak stvoříte snadno.“ |
B | „Hlavně nic zpovídanému předem nezasílejte. Zvolte pro rozhovor někoho, kdo se v tématu příliš neorientuje (musí být oblíbený), a vše pak bude pro vás jednoduché.“ |
C | „Pošlete případně zpovídanému předem okruhy otázek a sejděte se s ním na příjemném místě. Nebojte se použít i nepřipravenou otázku. Naslouchejte a příliš nezasahujte do odpovědí.“ |
Vysvětlení otázky číslo 1:
Rozhovor je zapotřebí si předem dobře připravit. Můžete zpovídanému poskytnout okruhy otázek. Pokud byste mu však dali jednotlivé otázky, zbavili byste se výhody překvapení. Komunikujte s tím, kdo má o tématu dostatek informací. Z rozhovoru pořiďte přesný a pravdivý záznam. Informace k tématu vám poskytne řada článků na téma „rozhovor“ na webu http://www.ctenarska-gramotnost.cz/tag/rozhovor.
Otázka číslo 2 |
„Co byste nám, paní učitelko, poradila k otázkám pro rozhovor?“ ptali se žáci dále.
A | „Připravte otázky tak, aby na sebe navazovaly. Formulujte je stručně a jasně. Nečtěte všechny otázky z papíru, spíše sledujte „rytmus“ rozhovoru. Vždy položte pouze jednu otázku a počkejte si na odpověď. Reagujte na okamžité podněty a nové informace.“ |
B | „Přečtěte zpovídanému postupně všechny připravené otázky. Vyhýbejte se problematickým místům, abyste zpovídaného neodradili.“ |
C | „Otázky vás napadnou na místě, není třeba si nic předem promýšlet.“ |
Vysvětlení otázky číslo 2:
Podrobněji toto téma řeší článek Jak na rozhovor aneb Doporučení pro obě strany od Dalibora Dudka: http://www.ctenarska-gramotnost.cz/medialni-vychova/mv-casopisy/rozhovor-2.
Otázka číslo 3 |
Žáci začali přemýšlet o rozhovoru také z druhé strany: „Novinář je pánem situace: volí téma, klade otázky, zpracovává konečnou podobu rozhovoru i jeho celkové vyznění. Co ale dělat, aby nás nenachytal, pokud se ocitneme v roli zpovídaného?“ Odpověď paní učitelky zněla: „Především se včas informujte, jaké bude téma rozhovoru. Pokuste se získat otázky nebo alespoň okruhy témat. Předem si ujasněte, co chcete a nechcete říci…“
A | „Na nepříjemné otázky odpovídejte přátelsky a krátce. Choulostivou otázku převeďte na své téma. Nenechte sebou manipulovat. Trvejte na autorizaci rozhovoru, máte na ni právní nárok.“ |
B | „Na nepříjemné otázky odpovídejte přátelsky a krátce. Choulostivou otázku převeďte na své téma. Nenechte se nikam vmanévrovat. Trvejte na autorizaci rozhovoru, byť na ni není právní nárok.“ |
C | „Na nepříjemné a choulostivé otázky nikdy neodpovídejte. Trvejte na autorizaci rozhovoru, byť na ni není právní nárok.“ |
Vysvětlení otázky číslo 3:
Na autorizaci rozhovoru právní nárok není, ale může pomoci k jeho zkvalitnění. Neodpovědět na nepříjemnou otázku by samozřejmě znamenalo ztratit body u čtenářů. Více informací k tématu nabízí článek Jak na rozhovor aneb Doporučení pro obě strany od Dalibora Dudka: http://www.ctenarska-gramotnost.cz/medialni-vychova/mv-casopisy/rozhovor-2.
Otázka číslo 4 |
„V našem časopise nemáme žádné komentáře, protože nevíme, jak na ně. Jak by měl vypadat kvalitní komentář?“
A | „Komentář stojí na faktech, nikoho nezajímá váš pohled na věc. Stačí sesbírat a sepsat fakta.“ |
B | „Komentář můžete napsat ve smyslu „líbí – nelíbí“, nepotřebujete fakta, stačí vám mít jasný názor.“ |
C | „Komentář popisuje a hodnotí skutečnost. V dobrém komentáři autor nezaměňuje fakta a názory. Své názory opírá o věcné argumenty.“ |
Vysvětlení otázky číslo 4:
Komentáře a další názorové články mívají v médiích svá stálá místa (např. úvodník). Usilují o odkrytí příčin, pozadí nebo důsledků popisovaného jevu. Autor připojuje do textu svůj vlastní pohled na věc. Další informace získáte v článku Komentář od Dalibora Dudka: http://www.ctenarska-gramotnost.cz/medialni-vychova/mv-casopisy/nazorova-zurnalistika-2.
Otázka číslo 5 |
„Vést čtenáře k zamyšlení můžete i fejetonem,“ navrhla dál paní učitelka. Když však zjistila, že nikdo z redaktorů zatím fejeton nenapsal, poradila jim: „Fejeton se užívá jako určitý protějšek k hlavním článkům. Ukazuje spíše všední věci ve vtipné, neotřelé formě…“
A | „Autor vychází mnohdy z vlastních zážitků, přináší nečekané pohledy na věc.“ Nápověda: Správně je více odpovědí. Už jste našli všechny? |
B | „Autor vychází mnohdy z vlastních zážitků, někdy polemizuje se čtenářem, jindy s ním vede rozhovor.“ Nápověda: Správně je více odpovědí. Už jste našli všechny? |
C | „Autor vychází mnohdy z vlastních zážitků, které zpracovává satiricky.“ Nápověda: Správně je více odpovědí. Už jste našli všechny? |
Vysvětlení otázky číslo 5:
Podrobnější informace k tématu najdete v článku Fejeton od Dalibora Dudka: http://www.ctenarska-gramotnost.cz/medialni-vychova/mv-casopisy/nazorova-zurnalistika-1.
Otázka číslo 6 |
„Někteří žáci málo čtou, zkuste je přivést k četbě tipem na dobrou knížku – pište do školního časopisu recenze,“ navrhla paní učitelka žákům a pokračovala doporučením pro vytvoření recenze. „Při psaní recenze použijte kratší věty. Obsah by neměl být vulgární a napadající…“
A | „Do recenze nepatří informace o autorovi. Přestože stručný obsah díla má v recenzi své místo, pokud jde o pointu nebo detektivní zápletku, zůstávají v recenzi neodhaleny. Asi nejpodstatnější je pro čtenáře vlastní názor recenzenta; ten by měl být zřetelně odlišen od myšlenek autora knihy. Celkový rozsah recenze není příliš velký. Soustřeďuje se především na nejvýraznější kladné a záporné rysy. Závěr recenze by měl obsahovat shrnutí, vyjádření postoje.“ |
B | „Pokud je autor knihy méně známý, je vhodné připojit pár slov o něm. Přestože stručný obsah díla má v recenzi své místo, pokud jde o pointu nebo detektivní zápletku, rozhodně zůstávají v recenzi neodhaleny. Asi nejpodstatnější je pro čtenáře vlastní názor recenzenta; ten by měl být zřetelně odlišen od myšlenek autora knihy. Celkový rozsah recenze není příliš velký. Soustřeďuje se především na nejvýraznější kladné a záporné rysy. Závěr recenze by měl obsahovat shrnutí, vyjádření postoje.“ |
C | „Pokud je autor knihy méně známý, je vhodné připojit pár slov o něm. Stručný obsah díla má v recenzi své místo. Pokud jde o pointu nebo detektivní zápletku, nezapomeňte je uvést. Asi nejpodstatnější je pro čtenáře vlastní názor recenzenta; ten by měl být zřetelně odlišen od myšlenek autora knihy. Celkový rozsah recenze není příliš velký. Soustřeďuje se především na nejvýraznější kladné a záporné rysy. Závěr recenze by měl obsahovat shrnutí, vyjádření postoje.“ |
Vysvětlení otázky číslo 6:
Uvádět v recenzi pointu nebo zápletku vhodné není. Informace o autorovi, zvláště méně známém, naopak do recenze patří. Žáci mohou psát recenze také na filmy, počítačové a deskové hry, obědy ve školní jídelně, koncerty a další kulturní akce. K tématu recenze naleznete řadu příspěvků na webu http://www.ctenarska-gramotnost.cz/tag/recenze.
Otázka číslo 7 |
Následující otázkou se redaktoři školního časopisu vrátili na počátek rozhovoru s paní učitelkou: „Co bychom měli udělat pro získání dalších čtenářů?“ Učitelka odpověděla: „Redakce školního časopisu je v určitém smyslu firmou. Aby byla firmou úspěšnou, musí se soustředit na své čtenáře, jejich očekávání, přání a potřeby…“
A | „Redaktoři by měli zjistit, co zajímá čtenáře, ale také přemýšlet, jak svůj časopis „zviditelnit“.“ Nápověda: Správných odpovědí je více. Už jste našli všechny? |
B | „Redaktoři by měli sledovat nabídku konkurenčních časopisů a inspirovat se jimi.“ Nápověda: Správných odpovědí je více. Už jste našli všechny? |
C | „Redaktoři by měli vytvořit plán postupného zlepšování školního časopisu, námět jim může poskytnout projekt „Náš časopis“ na webu http://www.ctenarska-gramotnost.cz/medialni-vychova/mv-soutez-casopisy/nc-2012.“ Nápověda: Správných odpovědí je více. Už jste našli všechny? |
Vysvětlení otázky číslo 7:
Opět jsou všechny odpovědi správné. Podrobněji v článku Marketing od Zuzany Dudkové: http://www.sotkoviny.cz/jak-na-casak/souteze-casopisu/nc2012-marketing.
Otázka číslo 8 |
Mladým redaktorům předchozí odpověď paní učitelky nestačila, položili proto závěrem ještě jednu otázku: „Jak ale náš časopis propagovat, jak mu udělat reklamu?“
A | „Můžete vyrobit plakáty a rozvěsit je po chodbách školy nebo ve třídách; inzerovat nové číslo časopisu ve školním rozhlase nebo časopis vyvěsit na webové stránky školy. Informujte čtenáře třeba o akci, kterou školní časopis pořádá.“ Nápověda: Správných odpovědí je více. Už jste našli všechny? |
B | „Školní časopis by se měl všem formám propagace a reklamy vyhýbat, děti je třeba před reklamou ochraňovat!“ |
C | „Nabídněte čtenářům srovnání svého časopisu s komerčními časopisy. Požádejte obecní úřad o prostor na vývěsce, nabídněte časopis místní knihovně, zaneste jej do čekáren u lékaře nebo zašlete partnerské škole.“ Nápověda: Správných odpovědí je více. Už jste našli všechny? |
Vysvětlení otázky číslo 8:
Žáky nelze před reklamou chránit tím, že se budeme tvářit, jako by neexistovala. I na nekomerční reklamě lze žákům předvést, jak funguje, a upozornit je, jaký je její účel nebo jaké prostředky používá. Ve školním časopise mohou žáci inzerovat různé projekty, soutěže nebo tradiční akce školy. Pokud získá časopis sponzora, není od věci dát mu v časopise jako poděkování určitý prostor. Reklamu časopisu dělá i jeho vzhled, logo, slogan apod. Další informace v článku Propagace a reklama od Dalibora Dudka: http://www.sotkoviny.cz/jak-na-casak/souteze-casopisu/mc2012-propagace.
Až skončíte, tak klikněte na tlačítko níže. Otázky, které jste nezodpověděli budou označeny jako špatné.
Zobrazit výsledky
Musíte odpovědět na všechny otázky.
Zbývá zodpovědět 8 otázek.
Zodpověděl jste
otázek
otázku
Vaše skóre je
Správně
Špatně
Částečně správně
You have not finished your quiz. If you leave this page, your progress will be lost.
Correct Answer
You Selected
Not Attempted
Final Score on Quiz
Attempted Questions Correct
Attempted Questions Wrong
Questions Not Attempted
Total Questions on Quiz
Question Details
Results
Date
Score
Nápověda
Time allowed
minutes
seconds
Time used
Answer Choice(s) Selected
Question Text
Hotovo
TVORBA ČASOPISU JE VÁM ASI CIZÍ. PROČTĚTE SI DOPORUČENÉ ČLÁNKY A ZKUSTE TO JEŠTĚ JEDNOU NĚKDY JINDY. KDYŽ SE ZLEPŠÍTE, BUDETE SI MOCI VYTISKNOUT OSVĚDČENÍ...
NIC MOC! PROČTĚTE SI DOPORUČENÉ ČLÁNKY A ZKUSTE TO JEŠTĚ JEDNOU. KDYŽ SE ZLEPŠÍTE, BUDETE SI MOCI VYTISKNOUT OSVĚDČENÍ...
DOCELA DOBRÝ! ALE NA OSVĚDČENÍ TO NESTAČÍ. MOŽNÁ PŘÍŠTĚ...
VÝBORNÝ! VY VÍTE, JAK SI S TVORBOU ČASOPISU PORADIT.
Můžete si stáhnout a vytisknout osvědčení.
Osvědčení o absolvování e-learningu S paní učitelkou v redakci školního časopisu (370,5 kB, 24 stažení)
Stahovat tento soubor smí jen registrovaný uživatel.
PERFEKTNÍ! VAŠI REDAKTOŘI JISTĚ PATŘÍ K TĚM NEJLEPŠÍM.
Můžete si stáhnout a vytisknout osvědčení.
Osvědčení o absolvování e-learningu S paní učitelkou v redakci školního časopisu (370,5 kB, 24 stažení)
Stahovat tento soubor smí jen registrovaný uživatel.
Hodnocení článku
(5 hlasů, průměr: 4,40 z 5)
Ukládám ...
Zatím nejsou žádné komentáře
Můžete vložit úplně první komentář.