Tvorba elektronického časopisu nemusí být ničím složitým, zvláště když se užije vhodný nástroj, jakým je například Weespr. Každý žák si může během jediné hodiny vytvořit vlastní magazín plný textů i obrázků.
Tvorba elektronického časopisu může být zajímavá hned z několika důvodů – žáci se naučí základy DTP (Desktop publishing = tvorba tištěného dokumentu za pomocí počítače – sázecích programů), budou umět vyrobit časopis či katalog a dostanou možnost zajímavým způsobem publikovat. Jako u každé jiné činnosti je i zde mimořádně důležitá motivace: „Dnes si každý z vás vytvoří vlastní elektronický magazín, který bude moci publikovat, sdílet s přáteli na Facebooku nebo se s ním pochlubit rodičům.“
Důležitá je volba tématu a přesné zadání projektu. Osobně bych se přikláněl k tomu, dát žákům na výběr z dostatečného množství okruhů, které by mohly zasáhnout jejich zájmy, tak aby mohli psát o tom, co je baví. Ale přitom by měli mít určité vodítko, které by použili v případě, že budou tápat. Výběr může být například následující:
- Herní novinky
- Magazín deskových her
- Výtvarné umění
- Poetická revue
- Ochrana přírody
- Historický magazín
- Móda a styl
- Život a město
- Věda, technika a ICT
- Novinky ze světa médií
Je ale samozřejmé, že výběr musí respektovat věk a vyspělost žáků, stejně jako jejich zájmy. Je možné hledat spojení také s jazykovou gramotností a nechat žáky vydávat alespoň některé části časopisu v cizím jazyce.
Je třeba, aby měli žáci dopředu nachystané texty a obrázky, které budou pro magazín používat. Nemá smysl se jejich tvorbou a sháněním zatěžovat během sazby, která by měla být vždy jakousi korunou celé práce. Pokud žádné vlastní texty žáci nemají, může jim učitel dát nějaké ilustrační, nebo je možné využít Wikipedii, ze které se články k řadě témat získají velice jednoduše.
Ještě než se žáci pustí do práce s Weespr, je dobré jim říci základní pravidla tvorby tiskových a elektronických dokumentů. Například že nejčtenější jsou první tři a poslední dvě strany, že lidé preferují v pozornosti pravou stranu magazínu před levou atp. Pro ilustraci je dobré si vzít do hodiny libovolné papírové noviny a ukázat žákům, že po titulní straně jsou nejdůležitější zprávy na straně třetí.
Pozornost je třeba věnovat nadpisům a obrázkům. Jde o jediná dvě „lákadla“ která mají k dispozici, aby přiměli čtenáře podívat se na daný článek pečlivěji. V nadpisech se nedoporučuje používat slov psaných velkými písmeny a vykřičníky (pokud nedělají bulvární noviny). Jelikož bude většina lidí číst magazín na počítači, je dobré mezi odstavci vynechávat řádek a první řádek odstavce neodsazovat (tzv. angloamerický styl).
Začínáme
Pro tvorbu magazínu použijeme online nástroj Weespr. Není sice jediným možným, ale z řady důvodů (jak cenových, tak funkčních) se jeví jako velice vhodný. Po příchodu na webové stránky projektu (http://www.weespr.com/) je třeba, aby se každý žák zaregistroval. Je možné užít buď klasickou registraci, nebo spojení projektu s Facebookem. Osobně bych dal žákům vybrat, co jim vyhovuje více (ne každý má Facebook a ne každý se pomocí něj chce připojovat k jiným webům, ale na druhou stranu je to rychlé, pohodlné a univerzální).
Po registraci stačí jen klepnout na tlačítko New Weespr a otevře se dialog vedoucí k tvorbě nového magazínu. V něm je nutné zvolit název magazínu (kreativitě se meze nekladou) a periodicitu. S tou si není třeba lámat hlavu – pokud půjde o jednorázový projekt, zvolí „Every year“, jinak vyberou příslušnou variantu. Je zde také možné do tvorby přizvat další autory.
Pak se již objeví v samotném editačním prostředí. Práce s ním je relativně jednoduchá. Pomocí šablony v pravém sloupci je možné si nastavit rozložení panelů na stránce. Existují dva základní rámce – textové a obrázkové. Obrázky je možné nahrát buď z počítače (pomocí dole umístěného panelu), nebo z webového alba Picasa. Na svá místa se umísťují metodou „táhni a pusť“.
Práce s textem je také jednoduchá. Stačí klepnout na příslušný box a otevře se vlastní okno s jednoduchým editorem. Text doporučuji kopírovat, nikoli jej přímo vepisovat do editoru. Význam několika málo tlačítek na nastavení vlastností je zřejmý.
Vždy se pracuje s dvojstránkou, jednotlivé stránky není možné v rámci magazínu přeskupovat. Pro přidávání nových stránek slouží zelené tlačítko s plus v levém sloupci. Jinak je práce s magazínem analogická ke tvorbě prezentace v PowerPointu.
Na to, jak magazín aktuálně vypadá, se mohou žáci podívat klepnutím na přepínač View v horním menu. Zde se také nacházejí ovládací prvky sloužící pro publikaci díla – přes Facebook, mailem nebo třeba možnost vložení na vlastní web. Zpět k editaci se dostanou pomocí vedle umístěného Edit.
Další možnosti a úskalí
Prvním problémem může být vynechání znaků s diakritikou při nekompatibilním fontu. Z tohoto důvodu doporučuji důsledně užívat Arial.
Jistým omezením je maximální počet dvanácti stran projektu v bezplatné variantě. Na to je dobré při tvorbě pamatovat, ale pro reálné školní použití to nepředstavuje větší problém.
Jak již bylo naznačeno, na jednom magazínu může pracovat více osob (tři). Této možnosti lze využít pro týmovou spolupráci, pokud budete chtít Weespr používat systematičtěji třeba pro školní projekty.
Jestliže takto Weespr s žáky projdete, neměl by pro ně být problém se do tvorby vlastního e-magazínu pustit. Na tvorbu oněch maximálních dvanácti stran by jim měla bohatě stačit jedna vyučovací hodina, pokud tedy mají již přichystané všechny potřebné materiály. Způsob odevzdání práce je možné volit různý, osobně preferuji zaslání e-mailu s odkazem, především kvůli snazší zpětné kontrole.
Zdroje:
• Černý, M.: Tip: On-line časopis za pět minut s Weespr: http://www.dsl.cz/clanek/2479-tip-on-line-casopis-za-pet-minut-s-weespr
• Černý, M.: Blog jako alternativa školního časopisu – 1. díl – V čem je lepší?: http://www.ctenarska-gramotnost.cz/medialni-vychova/mv-casopisy/blog-jako-skolni-casopis-1
• Černá, M. – Černý, M.: Publikace na internetu: http://clanky.rvp.cz/clanek/c/G/13733/PUBLIKACE-NA-INTERNETU.html
Zatím nejsou žádné komentáře
Můžete vložit úplně první komentář.