Čtenářské strategie – 10. díl – Hledání souvislostí „text a svět“ (mladší žáci)

Ladislava Whitcroft, 18. 1. (2011), Čtenářská gramotnost, Čtenářská gramotnost - Čtenářské strategie , 10 955 zobrazení

K pochopení textu významnou měrou přispívá, když si neustále uvědomujeme, jak téma, o němž právě čteme, souvisí s událostmi reálného světa. Žáci se například mohli o daném tématu něco dozvědět od svých rodičů nebo vidět něco podobného ve své komunitě. Podívejte se, jak můžete strategii představit žákům prvního stupně.

Text a svìtPráce s touto strategií se často týká závažných témat jako například rasismu, nezaměstnanosti či různých předsudků. Patří sem však i to, když si např. uvědomíme, co vše víme o zemětřesení v případě, že čteme text, který se zemětřesením nějakým způsobem souvisí.

Práce s mladšími žáky: Písničky

Strategii můžete žákům vysvětlit následujícím způsobem: Při čtení mi pomáhá, když si uvědomuji, jak se to, o čem čtu, týká událostí světa kolem mě. Co jsem se již o tom učil/a ve škole, dozvěděl/a se od druhých lidí, co jsem viděl/a někde v ulicích atd.

Pro práci s mladšími žáky byste mohli při modelování použít text nějaké písničky. Pracovat můžete například s textem písničky „Chodím po Brodwayi“, která se často zpívá jako píseň k pobavení u táboráku. Možná k tomu přispívá i svižný rytmus a chytlavý refrén. Strategie propojování text a svět nám však umožní jít pod zdánlivě veselý povrch. Často se stává, že děti, ale i dospělí, znají sice text písničky, ale nijak se nezamýšlí nad jeho významem. Právě práce s uvedenou strategií pomůže žákům, aby si tento fakt uvědomili a z písničky si odnesli více než jen chytlavou melodii. Dětem rozdáte text a zároveň jim písničku pustíte. V textu můžete vynechat některá klíčová slova (jako například černou kůži, hladov) a necháte děti text během poslechu doplnit (text i provedení písničky najdete na http://www.karaoketexty.cz/texty-pisni/lidove-pisne/chodim-po-broadwayi-182887).

Následuje modelování strategie učitelem: „O Brodwayi vím, že je to ulice v New Yorku, tedy v Americe. Písnička se tedy odehrává v Americe a vystupuje v ní někdo, kdo má černou kůži, a kvůli tomu má hlad on i jeho černé děti. Tím se myslí obyvatel černé pleti. Vím, že v Americe byli černoši v minulosti diskriminováni. To znamená, že se s nimi zacházelo hůře než s občany bílé pleti, měli menší práva, žili v horších podmínkách. To, že jsem si vzpomněl/a na tato fakta, mi pomohlo pochopit písničku. Je to vlastně velice smutná písnička o tom, jak si mohou lidé navzájem ubližovat jen kvůli tomu, že mají jinou barvu pleti.“

V další fázi by měla nastat společná diskuze o tom, jak nám strategie pomohla pochopit text písničky. Žáci by si měli uvědomit, že v tomto případě by jim bez použití uvedené strategie zcela unikla hlavní myšlenka písničky a text by si mohli vyložit úplně jiným způsobem. Kromě toho bychom v tomto případě měli děti vést k diskuzi o tom, co vědí o diskriminaci třeba z filmů nebo ze svého okolí. Týká se diskriminace pouze těch, kteří mají jinou barvu kůže? Viděli jste někdy nějaký film, kde bylo někomu ubližováno, protože byl jiný? Viděli jste někdy ve svém okolí, jak někdo ubližoval někomu, kdo byl něčím jiný než ostatní?

V další části  pracujeme společně s žáky. Vybereme text nějaké písničky a pokusíme se zamyslet nad jeho slovy. Může to být text některého z našich oblíbených písničkářů, Severní vítr od Jaroslava Uhlíře (Co už asi žáci slyšeli či viděli ve filmech o zlaté horečce?) či třeba text americké lidové písně Stará Archa, který pojednává o potopě světa http://www.karaoketexty.cz/texty-pisni/vancura-dusan/stara-archa-58351. Stejně jako při práci s jinými strategiemi můžeme žákům pomoci tím, že uvedeme návodné počátky vět (startéry): O tomhle jsem slyšel, že…Vzpomínám si, že mi rodiče říkali… Zároveň bychom měli poukázat na to, že v některých případech je to, co si myslíme, v rozporu s realitou. V takovém případě musíme své původní domněnky opravit. Nebo třeba o daném tématu nevíme nic. Pak bychom se měli pokusit situaci napravit – dohledat si informace na internetu nebo v knihách, zeptat se někoho…Při práci s mladšími žáky se často budeme potýkat s tím, že děti o tématu budou vědět buď jen velmi málo, nebo vůbec nic. Může se nám stát, že například o zlaté horečce nikdy nic neslyšeli. V tomto případě bychom měli vést žáky k tomu, aby se z tvrzení stala otázka („Co je to ta zlatá horečka?“), na kterou chtějí nalézt odpověď.

Stejně jako v předešlých dílech seriálu i nyní najdete v příloze plakát k této strategii, který můžete při výuce rozdat žákům.

Příloha:

  Plakát k hledání souvislostí „text a svět“ (2,2 MB, 546 stažení)
Stahovat tento soubor smí jen registrovaný uživatel.

Další díly seriálu:

• Čtenářské strategie – 11. díl – Hledání souvislostí „text a svět“ (starší žáci): http://www.ctenarska-gramotnost.cz/ctenarska-gramotnost/cg-strategie/ctenarske-strategie-11
• Čtenářské strategie – 9. díl – Hledání souvislostí „text a text“ 2: http://www.ctenarska-gramotnost.cz/ctenarska-gramotnost/cg-strategie/ctenarske-strategie-9

Hodnocení článku

1 smajlík2 smajlíci3 smajlíci4 smajlíci5 smajlíků (6 hlasů, průměr: 5,00 z 5)
Ukládám ... Ukládám ...
 
 

Související články

Zatím nejsou žádné komentáře

Můžete vložit úplně první komentář.

Napište komentář

Pro psaní komentářů se musíte Přihlásit případně Zaregistrovat, pokud ještě nemáte svůj účet.