Vydejte se s žáky na dobrodružnou cestu do starověku a nahlédněte do každodenního života egyptských farmářů a šlechticů. Zapojte do čtení prvky divadla a vyzkoušejte si tak metodu Readers Theater. Poslechněte si audionahrávku, kterou vytvořili žáci 6. ročníku ZŠ přímo v hodině dějepisu.
Vzdělávací oblast, obor, průřezové téma nebo vyučovací předmět:
- Člověk a společnost – Dějepis
Ročník:
- 6. ročník
Jeden cíl základního vzdělávání, kterého je ve vyučovací jednotce dosahováno:
- 1) umožnit žákům osvojit si strategie učení
Jedna klíčová kompetence, která je rozvíjena ve vyučovací jednotce:
- Kompetence k učení: 2) [žák] vyhledává a třídí informace a na základě jejich pochopení, propojení a systematizace je efektivně využívá v procesu učení.
Použité metody:
- Readers Theater
Podrobný popis vyučovací jednotky:
Cíl vyučovací jednotky:
- Na konci lekce by žáci měli být schopni porovnat běžný život urozené egyptské rodiny a rodiny farmářské.
- Na konci lekce by žáci měli být schopni uvést příklady archeologických nálezů – pozůstatků civilizace starověkého Egypta.
Nejvyšší hladina Bloomovy taxonomie kognitivních cílů, které je dosahováno:
- Hodnocení – porovnat
Očekávaný výstup vzdělávacího oboru:
- Nejstarší civilizace. Kořeny evropské kultury: žák porovná [...] postavení společenských skupin v jednotlivých státech [...]
- Člověk v dějinách: žák uvede příklady zdrojů informací o minulosti
Učivo:
- Nejstarší civilizace
Rozsah vyučovací jednotky:
- 45 minut
Průběh vyučování:
1) Motivace: sejděte se s dětmi na koberci, v komunitním kruhu apod. Zeptejte se jich, co je slyšet, když šumí rákosí, když člověk vstává z postele, když si hrají děti, když se někdo umývá, když se obléká. Nechť zvuky předvedou.
2) Řekněte žákům, že dnes budou pracovat s textem, který vytvořili britští archeologové na základě svých výzkumů v Egyptě. Archeologové prozkoumali pozůstatky obydlí farmáře a šlechtice a pokusili se zrekonstruovat jeden běžný den v životě jejich obyvatel.
3) Rozdělte žáky do skupin po 3 – 4.
4) Vysvětlete jim úkol: Readers Theater je zvuková scénka. Může se podobat příběhu předčítanému v rozhlase. Úkolem skupiny je interpretovat jeden z příběhů. Navrhněte jim možnosti:
a. Zkraťte text, poškrtejte věty, které nejsou pro zachování podstaty příběhu nutné.
b. Některé věty přeměňte v přímou řeč.
c. Přidejte zvuky a ruchy (tekoucí voda, zvuky domácnosti, hostiny, zvířat…)
d. Rozdělte si role a úlohy, určete vypravěče, nebo se ve vyprávění střídejte.
e. Vše dobře nacvičte.
5) Rozdejte texty a nechte skupiny pracovat, pomáhejte tam, kde je třeba.
6) Na přípravu dejte skupinám 15 – 20 minut času.
7) Prezentujte výsledek. Sejděte se u pracoviště každé skupiny a vyslechněte jejich interpretaci. Oceňte skupinu potleskem…
8 ) Společně shrňte a zapište si, co jste se během této hodiny naučili o starověkém Egyptě. Řiďte se otázkami na pracovním listu.
Reflexe vyučovací jednotky (sebereflexe učitele, případně výběr z ohlasů a reakcí žáků na tuto vyučovací jednotku):
- Tato hodina bývá velmi oblíbená. Všichni při ní zažijí spoustu legrace. Informace z textu bývají mnohem lépe pochopeny a uloženy v paměti, než při běžném čtení. Lekce je časově náročná, pokud se má vejít do 45 minut, ale při dobrém řízení to zvládnout lze.
Přílohy:
Pracovní list: Jeden den v životě starověkých Egypťanů (34,5 kB, 673 stažení)
Stahovat tento soubor smí jen registrovaný uživatel.
Ukázky z prací žáků: audionahrávka Šlechtici
Ukázky z prací žáků: audionahrávka Farmáři
Fotografie zachycující výuku:
Zatím nejsou žádné komentáře
Můžete vložit úplně první komentář.