Do Česka přicházejí nové trendy. Rozšiřuje se zde poslouchání audioknih, které je ve vyspělém světě populární již delší dobu. Využívání audioknih přináší jak mnohé výhody, tak i některé návyky, které by rodiče doma neměli podporovat. Audioknihy by se mohly stát užitečnou pomůckou zejména pro žáky, kteří špatně čtou. Proto by si tohoto fenoménu měli pedagogové začít všímat.
Od posluchače ke čtenáři
Někteří lidé tvrdí, že audionahrávky od čtení odvádí. To však zahraniční výzkumy nepotvrzují. Naopak prý audioknihy dokáží u literatury posluchače udržet. Zejména váhavé a slabé čtenáře mohou audioknihy ke knize dovést.
Poslech nahrávek je vhodný také proto, že žáci, a to zejména ti s obtížemi s plynulostí čtení, získávají správný model čtení. I při čtení platí, že se učíme nápodobou, kterou získáváme při naslouchání schopnějším čtenářům. Poslechem nahrávek, podobně jako při čtení, rozvíjíme svoji fantazii a schopnost kvalitního vyjadřování.
Žáci, kteří čtou s obtížemi, čerpají z poslechu novou slovní zásobu, se kterou by se jinak v běžném životě nemuseli setkat. Dyslektičtí žáci, nebo žáci, kteří prostě jen odmítají číst, tak mohou číst jinou, alternativní cestou. Je-li po poslechu k dispozici aktivita, která zjišťuje porozumění textu, mohou ho učitelé zlepšovat za pomoci audionahrávky. Zdá se, že pro žáky s obtížemi ve čtení jsou nahrávky jedním z možných řešení a že by v našich základních školách mohly najít své pevné místo.
Nevýhody audioknih
Na několika webových stránkách prodejců audioknih jsem se setkala s názorem, že audioknihy ušetří práci rodičům. Stačí pustit nahrávku a mají klid. Již prý žádné nepohodlné sezení při čtení, stačí jen pustit audionahrávku a jít si lehnout. Autoři podobných reklamních lákadel bohužel nabádají rodiče k pohodlnosti. Nesmíme zapomenout, že předčítání není jen o zvukovém předávání textu, ale hlavně o budování si vztahu k dětem a o tvorbě atmosféry, kterou si čtenář pamatuje celý život. Na tento fenomén, že dětem pustíme nahrávku a necháme je být, bychom si měli dát pozor a učitelé by na jeho škodlivost měli rodiče upozorňovat.
Audionahrávce nebo televizi bohužel na naší existenci nezáleží, mluví dál bez nás. Nevyžaduje nás jako partnera. Naopak kniha vyžaduje naši aktivní účast, což je na čtení kouzelné.
Nevýhodou audionahrávek je i to, že osoba, která text čte, vkládá do čtení svůj význam, čímž ovlivňuje posluchačovu interpretaci textu.
Kde audioknihy získat
Audioknihy lze zakoupit v knihkupectví. Knihkupci se nahrávek trochu bojí, protože zákazníci nejsou příliš zvyklí nahrávky nakupovat. Vydavatelství Tympanum přišlo s nápadem tzv. poslechových míst (VOX-BOX), v knihkupectví si můžete poslechnout ukázky z vybraných nahrávek http://www.tympanum.cz/cs/e-shop/. Nahrávky můžete zakoupit i v e-shopu vydavatelství Českého rozhlasu Radioservis http://www.radioservis-as.cz/katalog/katalog.php?kat=18. Český rozhlas Vltava nově nabízí stahování děl, které jste nestihli ve vysílání http://www.rozhlas.cz/vltava/stream. Stahovat za poplatek lze i na stránkách Audiostory http://www.audiostory.cz/www/index.php?page=audio. Učitelé a žáci si mohou četbu stáhnout zdarma na stránkách Českého rozhlasu v sekci „čtenářský deník“. Projekt nese název Vem Boženu do metra a Vem Aloise na kolo http://www.rozhlas.cz/ctenarskydenik/portal/.
Zatím nejsou žádné komentáře
Můžete vložit úplně první komentář.