Vítejte v prvním díle e-learningu čtenářské gramotnosti a mediální výchovy, který je věnován tvorbě školního časopisu. Kurz je připraven tak, abyste jím mohli následně provést i své žáky, případně využít otázky jednotlivě. Řešení úloh a pročítání doplňujících informací by vám mělo zabrat zhruba hodinu času.
S paní učitelkou v redakci školního časopisu – 1. díl e-learningu
Gratulujeme - dokončili jste kurz S paní učitelkou v redakci školního časopisu – 1. díl e-learningu .
Vaše úspěšnost je %%PERCENTAGE%%.
Váš výkon byl vyhodnocen jakožto: %%RATING%%
Paní učitelka odchází na velkou přestávku a ještě jednou se za žáky, školními redaktory, vrátí… Co jim poradí tentokrát, se dozvíte v druhém díle e-learningu S paní učitelkou v redakci školního časopisu.
Otázka číslo 1 |
A | „Anketa se používá spíše při dílčím průzkumu. Získáte tak názory pouze menší skupiny žáků. Nebylo by správné je zobecňovat.“ Nápověda: Správně je ještě jedna odpověď, už jste ji našli? |
B | „Anketa je výborný nápad, určitě nám poskytne jasnou odpověď na otázku, jaký je náš časopis.“ |
C | „Anketu bych doporučila k oživení časopisu - názory spolužáků vás mohou inspirovat. Dostatečnou informaci o kvalitě časopisu však anketa spíše neposkytne.“ Nápověda: Správně je ještě jedna odpověď, už jste ji našli? |
Více informací k tématu vám nabízí článek Mít, či nemít v časopise anketu od Dagmar Strnadové: http://www.ctenarska-gramotnost.cz/medialni-vychova/mv-casopisy/techniky-soc-vyzkumu-4.
Otázka číslo 2 |
A | „Pracné by to samozřejmě bylo. Čtenáře bude potřeba pro vyplnění podrobně instruovat. Dotazník je časově náročný, ale vyplatí se.“ |
B | „Nebojte se, dotazník mnoho času nezabere. Budete se ptát jednoduše a čtenáři jej snadno pochopí. A otázek nemusí být mnoho.“ |
C | „Připravíte si co nejvíce otázek a získáte tak všechny potřebné odpovědi. Přidáte několik složitějších otázek, dovedete tak čtenáře k přemýšlení. Určitě to dobře dopadne.“ |
Dotazník se skládá z menší série otázek. Není příliš časově náročný, avšak otázky musí být jasně formulovány, aby čtenáře neodradily. Další informace k tématu vám poskytne článek Jak na dotazník od Dagmar Strnadové: http://www.ctenarska-gramotnost.cz/medialni-vychova/mv-casopisy/techniky-soc-vyzkumu-3.
Otázka číslo 3 |
A | „Časopis má provázet jednotná grafická úprava. Dobrý časopis nabízí stálé rubriky; v nich zajímavé původní rozhovory, reportáže a další články jako komentáře, recenze... Hravost časopisu by měla být zdůrazněna obrázky a fotografiemi, které nesmí chybět na žádné stránce; případně můžete vytvářet foto-příběhy nebo komiksy. Nezapomínejte uvést autory a zdroje. Součástí časopisu je i tiráž.“ |
B | „Jednotná grafická úprava celého časopisu není potřebná. Dobrý časopis má své stálé rubriky; v nich zajímavé původní rozhovory, reportáže a další články jako komentáře, recenze... Hravost časopisu by měla být na některých stránkách zdůrazněna obrázky a fotografiemi; případně můžete vytvářet foto-příběhy nebo komiksy. S autorstvím a zdroji si nelámejte hlavu. Součástí časopisu je i tiráž.“ |
C | „Celý časopis musí provázet jednotná grafická úprava. Dobrý časopis má své stálé rubriky; v nich zajímavé původní rozhovory, reportáže a další články jako komentáře, recenze... Hravost časopisu by měla být zdůrazněna obrázky a fotografiemi, které nesmí chybět na žádné stránce; případně můžete vytvářet foto-příběhy nebo komiksy. Nesmíte zapomínat na autory a zdroje. Naopak tiráž je ve školním časopise k ničemu.“ |
Otázka číslo 4 |
A | „Pro časopis je důležitá jeho titulní strana. Velký význam hraje i zvolený typ písma, jeho velikost a barva. Dále promyšlené rozvržení textu, obrázků i prázdných ploch. Časopis určený dětem má především působit hravě.“ Nápověda: Správně je ještě jedna odpověď. Už jste ji našli? |
B | „Pro časopis je důležitá jeho titulní strana. Velký význam hraje i zvolený typ písma, jeho velikost a barva. Obrázky přidávejte, pokud pro ně na stránce zbude místo.“ |
C | „Pro časopis je důležitá jeho titulní strana. Velký význam hrají i stálé rubriky, dále promyšlené rozvržení textu, obrázků i prázdných ploch. Časopis určený dětem má především působit hravě.“ Nápověda: Správně je ještě jedna odpověď. Už jste ji našli? |
Otázka číslo 5 |
A | „Ano, je zapotřebí vystavět obsah časopisu výhradně na stálých rubrikách. Měly by být pojmenovány výstižně. Od titulků jednotlivých článků je odliší velikost písma. Bývají „vysázeny“ velkými tiskacími písmeny.“ |
B | „Se stálými rubrikami byste měli zacházet jako se vzácným kořením – neopomenout je zařadit, ale nevystavět obsah pouze na nich. Měli by být pojmenovány výstižně. Od titulků jednotlivých článků je odliší velikost písma. Bývají „vysázeny“ velkými tiskacími písmeny.“ |
C | „S rubrikami byste měli zacházet jako se vzácným kořením – neopomenout je zařadit, ale nevystavět obsah na samých stálých rubrikách. Namísto názvů rubrik postačí jejich číslování.“ |
Otázka číslo 6 |
A | „Čtenáři si v časopisech fotografií příliš nevšímají. Ale pokud nějaké máte, připojte je tam, kde zbyde místo.“ |
B | „Podstatná je u fotografie fotogeničnost zachycených situací. Fotky k jednotlivým článkům často vyžadují reportážní charakter – pohyb a napětí. Foto-příběh předpokládá u fotografií dějovou zkratku. Autorství u fotografií není důležité.“ |
C | „Pro novinářskou fotografii je podstatná fotogeničnost zachycených situací. Často vyžaduje reportážní charakter – pohyb a napětí. Foto-příběh předpokládá u fotografií dějovou zkratku. Důležité je připojit k fotografii jméno autora, případně popisek.“ |
Otázka číslo 7 |
A | „Etický kodex novináře se věnuje právu občanů na včasné, pravdivé a nezkreslené informace, požadavkům na vysokou profesionalitu novinářské práce a důvěryhodnost, slušnost a serióznost médií. To určitě platí i pro práci ve školní redakci.“ Nápověda: Správně je více odpovědí. Už jste našli všechny? |
B | „Znamená to, že seriózní časopis, tedy i ten váš, by měl zpracovávat významnější i zábavná témata, umožňovat polemiku a diskusi, pracovat s ověřenými informacemi. Uveřejněné texty mohou vyjadřovat různé úhly pohledu, nicméně vždy bez napadání a vulgarismů.“ Nápověda: Správně je více odpovědí. Už jste našli všechny? |
C | „Pro vás etický kodex znamená například to, že se při práci na školním časopise zaměříte na originalitu. Různé přebírané texty či obrázky bývají vlastně odněkud ukradené. Navíc ne vždy jsou doplněny informacemi o zdrojích či autorovi, ale také jsou uvnitř časopisu vesměs zbytečné. Poškozují jeho kvalitu tím, že časopis přestává být zcela původním.“ Nápověda: Správně je více odpovědí. Už jste našli všechny? |
Otázka číslo 8 |
A | „Titulek opravdu není příliš důležitý. Neztrácejte s ním čas, pak nestíháte uzávěrky. Do titulku napište, cokoli vás napadne. První nápad je ostatně vždy ten nejlepší.“ |
B | „Titulek musí nalákat za každou cenu k četbě článku. Čtenář může klidně po přečtení článku nabýt dojmu, že jej titulek nalákal na četbu něčeho jiného, hlavně když titulek upoutal jeho pozornost.“ |
C | „Titulek je obdobně důležitý jako článek samotný! Musí upoutat, nalákat a nesmí odradit. Uvádí čtenáře do tématiky článku. Ale pozor! Čtenář by neměl mít po přečtení článku dojem, že jej titulek nalákal na četbu něčeho jiného.“ |
jfou // 9. 10. 2012 - 16:38
Výborný metodický materiál. Připravujeme podzimní Školní noviny a Váš text mě připomněl, na co nemám zapomenout. Děkuji J. Fousová