Knihy k tvůrčímu psaní – 3. díl – Markéta Krůželová: Máme rádi sloh

Silvie Kratochvílová, 23. 9. (2010), Tvůrčí psaní - Zdroje k tématu , 8 672 zobrazení

Publikace „Máme rádi sloh“ přijde vhod všem učitelům, kteří mají pocit, že jejich hodiny slohu by potřebovaly oživit. Nechte se inspirovat skvělými nápady Markéty Krůželové a uvidíte, že hodiny slohu budou bavit vás i vaše žáky.

Autorka ve své knize jednoduše a přehledně vysvětluje jednotlivé aktivity vhodné do hodin slohu, od těch, které se hodí k motivaci žáků, až po celodenní projekty. Zároveň tu najdeme ukázky spojených hodin různých ročníků (např. 3. a 8. třída) či hodin, během nichž žáci pracují s texty žáků z jiných ročníků. Autorka do publikace zahrnula aktivity, které mohou učitelé využít ve všech ročnících základní školy, přičemž některé nápady se hodí i pro školy střední.

Asi nejzajímavější jsou aktivity určené k výuce prostého i pracovního postupu a líčení, díky nimž se jindy neoblíbená hodina může stát pro žáky skutečně zábavnou. V poznámkách pro učitele autorka uvádí důležitá fakta, která by si měl každý učitel při výuce uvědomit. Zdůrazňuje například to, jak je důležité učit žáky postupovat při popisu systematicky a řídit se danými pravidly nebo jak bychom se při líčení měli soustředit na smysly, kterými vnímáme. Učitele jistě potěší, že tato doporučení nemají nádech akademismu, který tak často vídáme v učebnicích. Poznámky pro učitele jsou naopak skutečně praktické, pro žáky snadno pochopitelné a ve všedním životě využitelné.

Další přínos publikace spočívá v tom, že veškeré aktivity jsou směřovány ke skupinové práci. Autorka se snaží propojovat výuku s průřezovým tématem osobnostní a sociální výchova. Výstupy žáci často prezentují na veřejnosti a v úvodu autorka doporučuje pomalu a opatrně přecházet k projektům. Dvě příkladné lekce (o Karlu IV. a Lutheru Kingovi) jsou skvělou ukázkou toho, jak lze propojit výuku psaní životopisu s dějepisem.

Učitelé jistě ocení, že uvedené lekce jsou snadno využitelné. Rozhodně tu nenarazíte na aktivity, které si troufnou realizovat jen největší experimentátoři. Dalším přínosem je bezesporu i to, že na učitele nejsou kladeny velké organizační nároky. Ti proto mohou žákům nabídnout zábavné a zajímavé hodiny bez toho, aby přípravě museli obětovat spoustu volného času.

Zdroj:

• Krůželová, Markéta: Máme rádi sloh, Portál 2009

Další díl seriálu:

• Knihy k tvůrčímu psaní – 2. díl – Anotace vybraných publikací: http://www.ctenarska-gramotnost.cz/tvurci-psani/tp-zdroje-k-tematu/knihy-tp-2

Hodnocení článku

1 smajlík2 smajlíci3 smajlíci4 smajlíci5 smajlíků (zatím nehodnoceno)
Ukládám ... Ukládám ...
 
 

Související články

Zatím nejsou žádné komentáře

Můžete vložit úplně první komentář.

Napište komentář

Pro psaní komentářů se musíte Přihlásit případně Zaregistrovat, pokud ještě nemáte svůj účet.