Knihy k mediální výchově – 3. díl

Dalibor Dudek, 19. 7. (2010), Mediální výchova - Zdroje k tématu , 6 014 zobrazení

Třetí část odborné literatury využitelné při výuce průřezového tématu mediální výchova je věnována anotacím publikací: Hry se slovy a jazykem, Emoční inteligence dítěte a její rozvoj, Psychologie týmové práce, Vytváření efektivních týmů

Houser, Pavel: Hry se slovy a jazykem, Portál, Praha 2002

Z knihy Pavla Housera je patrné, že její autor má slovní hříčky a hry se slovy jako svého velkého koníčka. V knize podrobně mapuje řadu oblastí slovních her, nabízí nástroje pro jejich vytváření, uvádí příklady. Můžeme se spolu s ním ponořit do tajů vzniku křížovek, v knize rovněž nalezneme webové adresy, které nám mohou tvorbu křížovek usnadnit.

Vedle křížovek se Pavel Houser věnuje v jednotlivých kapitolách vícesměrkám, přesmyčkám nebo scrabble. V knize představí i méně známé, ale poutavé aktivity Bludiště Lewise Carrola a Stupido (jakousi variantu slovní kopané, kde na rozdíl od pouhé slovní zásoby jde o slovní asociace). Závěr knihy patří hrám s písmeny, šifrování a hledání významů slov.

Shapiro, E. Lawrence: Emoční inteligence dítěte a její rozvoj, Portál, Praha, 1998

Lawrence Shapiro ve své knize zdůrazňuje význam činností podporujících emoční inteligenci pro výchovu dětí. Pro oblasti věnující se tvůrčímu psaní či mediální výchově jsou cenné především pátá a sedmá část knihy. V páté části se autor zabývá sociálními dovednostmi a především dovednostmi konverzačními. Sedmá část nese název Síla emocí a najdeme v ní kapitoly Emoční vědomí a komunikace, Komunikace beze slov, Ovládání emocí, Emoční léčení mysli a těla. Autor v kapitolách uvádí četné příklady ze své praxe psychologa a dětského terapeuta. Vše doplňují náměty a aktivity. Knihu provázejí vtipné ilustrace.

Adair, John: Vytváření efektivních týmů, Management Press, Praha, 1994

Publikace Johna Adaira nabízí řadu odborných nástrojů potřebných pro kvalitní práci se skupinami a týmy během projektové výuky, v průběhu práce s redakčními týmy. Postihuje vlastnosti skupin, všímá si jednotlivých rolí uvnitř skupin. Sleduje proces utváření týmu, jeho udržitelnost a rozvíjení. Rozebírá řadu týmových rolí. Adair se zabývá tvůrčím procesem týmu při řešení problému, mapuje faktory ovlivňující rozhodování při řešení problému. Ukazuje na význam některých klasických metod, jako je brainstorming. Důležitou je autorova výzva: „Podporujte myšlenkové střety. Odrazujte od střetů osobních.“ Autor sleduje v textu rozvíjení klíčových i odborných kompetencí, které směřují k získání si přirozeného respektu.

Hayes, Nicky: Psychologie týmové práce, Portál, Praha, 2005

Nicky Hayes ve své knize podtrhuje význam týmové práce. Ukazuje, že tým je schopnou základní jednotkou. Tým má dostatek přenesených pravomocí, rozhoduje se samostatně. Členové týmu se podporují při překonávání překážek. Týmy mohou být ustanovovány za různými účely: poradní, vývojové, realizační, vyjednávací. Dovednost takové týmy modelovat se stává potřebnou klíčovou dovedností učitele.

Hayes sleduje hodnocení týmových aktivit. Týmové role logicky vymezuje na vnější a vnitřní. Poukazuje na činnosti, které jednotlivé role provázejí, a na vlastnosti, schopnosti, které by měl mít jedinec, aby v dané roli dobře obstál. Autor shrnuje základní principy fungování kvalitního týmu: vzájemný respekt, sdílené přesvědčení o zvládnutí úkolu a hrdost na členství v týmu.

Další díly seriálu:

• Knihy k mediální výchově – 2. díl: http://www.ctenarska-gramotnost.cz/medialni-vychova/mv-zdroje-k-tematu/knihy-k-mv-2
Knihy k mediální výchově – 4. díl: http://www.ctenarska-gramotnost.cz/medialni-vychova/mv-zdroje-k-tematu/knihy-k-mv-4

Hodnocení článku

1 smajlík2 smajlíci3 smajlíci4 smajlíci5 smajlíků (1 hlasů, průměr: 5,00 z 5)
Ukládám ... Ukládám ...
 
 

Související články

Zatím nejsou žádné komentáře

Můžete vložit úplně první komentář.

Napište komentář

Pro psaní komentářů se musíte Přihlásit případně Zaregistrovat, pokud ještě nemáte svůj účet.