Možná se vám také některý váš známý rozhodl představit svoji dovolenou prostřednictvím fotografií. Mnohé fotografie si byly velmi podobné, některým vévodil kus hlavy nebo nohy a tam, kde bylo temno, se skrýval jakýsi malý, ale pro vašeho známého důležitý předmět. Jen díky výřečnosti onoho známého jste získali povědomí o tom, co byste na fotografii měli vidět. Béžový výjev na šedavém pozadí vám pak prozradil, že známý namířil fotoaparát proti Slunci. A jak jsou na tom fotografie ve školních časopisech?
Je celá řada prvků, na které se při posuzování kvality fotografie lze zaměřit. Všímali jsme si u fotografií jejich celkové řemeslné podoby. Sledovali jsme fotografie od jejich přehledného umístění na stránce až k fotogeničnosti zachycené situace na jednotlivých fotografiích. U některých fotografií nás zaujala jejich informační hodnota. Mistrovstvím u takové fotografie je zachycení onoho podstatného okamžiku zaznamenávané události. Fotografie měly místy až reportážní charakter, byly plné pohybu, dynamiky a napětí.
Vedení děje fotografií a dějová zkratka, která dokáže posunout děj, to jsou zásadní atributy foto příběhů. Zde bylo patrno, že se autoři poučili čtením foto románů z různých časopisů. Děj byl vesměs dobře vystavěn, byly zdůrazněny podstatné detaily. Fotograf se u foto příběhu stává také trochu režisérem. Pro zachycení důležitého okamžiku může být foto příběh dobrou školou.
Je třeba podotknout, že některé fotografie místy neseděly dobře na stránce. Mnohým z nich chyběly popisky. Obecným nešvarem byla tmavost fotografií. Často také nebylo uvedeno autorství. Přestože digitální fotografie mnohé zjednodušila, neškodilo by, kdyby se fotografii na základních školách věnovalo více pozornosti při hodinách výtvarné výchovy.
Zpravodajskou hodnotu fotografie jsme ocenili u školního měsíčníku Bublanina. Zde navíc sledujeme, že se rozměr fotografií a jejich množství na stránce v tištěném časopise přibližuje současné podobě webových stránek časopisu. Školní noviny novinářského kroužku při základní škole v Jílovém u Prahy dobře uplatňují novinářský přístup k fotografiím, jejich fotografie mají zpravodajský charakter. Stránky školních novin nejsou však vždy zcela přehledné a to poté poškozuje i fotografii.
Kvalitou foto příběhů, především schopností vést děj, nás zaujal časopis Třesk, vydávaný základní školou v Morašicích u Litomyšle. Také jednotlivé fotografie foto příběhů zde mají svoji estetickou kvalitu. Hezké foto příběhy obsahuje páté číslo časopisu z března 2010. Ať již jde o příběh Jak slepička Pepička snáší barevná vajíčka, který připravily žákyně 8. ročníku E. Obrová a D. Hudíková, nebo o příběh Love Story sedmáků A. Stříteské, K. Hudíkové a P. Tobiáška. Vítězem kategorie Kvalita fotografie / foto román se tedy stal školní časopis Třesk.
Pokud vás toto téma zajímá více, přečtete si články ze seriálu Fotografie:
1. díl – Od camery obcsury k objektivu fotoaparátu: http://www.ctenarska-gramotnost.cz/medialni-vychova/mv-casopisy/fotografie-1
Přílohy:
Školní časopis Třesk - Úvodní stránka (3,0 MB, 94 stažení)
Stahovat tento soubor smí jen registrovaný uživatel.
Školní časopis Třesk - Foto příběh Slepička Pepička (2,8 MB, 93 stažení)
Stahovat tento soubor smí jen registrovaný uživatel.
Školní časopis Třesk - Foto příběh Love Story (2,3 MB, 102 stažení)
Stahovat tento soubor smí jen registrovaný uživatel.
Další díly seriálu:
• Náš časopis 2010 – 4. díl – Promyšlenost rubrik: http://www.ctenarska-gramotnost.cz/medialni-vychova/mv-soutez-casopisy/nas-casopis-4
• Náš časopis 2010 – 2. díl – Novinářská etika: http://www.ctenarska-gramotnost.cz/medialni-vychova/mv-soutez-casopisy/nas-casopis-2
Zatím nejsou žádné komentáře
Můžete vložit úplně první komentář.