Chceme-li porozumět zaměření časopisu, podívejme se, jaké má rubriky, komu jsou určeny, jakým stylem píší autoři jednotlivé články, jaká témata volí. Stálejší a především promyšlené rubriky spoluvytvářejí tvář časopisů. Na „svoje“ rubriky se řada čtenářů těší.
Každý solidní časopis má své stálé rubriky. Ty by měly obsahovat krátké a výstižné titulky, mnohdy stačí užít slov: Reportáž, Fejeton, Naše hitparáda, apod. Konkrétnější a někdy i delší bývají dílčí titulky, které téma více přibližují. Od titulků je odlišuje také menší velikost písma. Titulky a dílčí titulky bývají „vysázeny“ písmeny velké abecedy. Rubrikám se většinou věnují stálí redaktoři a přispěvatelé.
Výhodou školního časopisu je především to, že jde o časopis nezávislý na trhu a komerčním světě. Tvůrčí přístup redaktorů k titulkům, obsahu rubrik a dalších příspěvků nemá tudíž potřebu sklouzávat k bulvárnímu vnímání světa. Bulvár totiž používá u titulků nadsázku vyhnanou do extrému, láká často na něco jiného, než je v textu obsaženo.
S rubrikami by časopisy měly zacházet jako se vzácným kořením – neopomenout je zařadit, ale ani nevystavět obsah na samých stálých rubrikách. Jak na tom jsou s rubrikami školní časopisy přihlášené do soutěže Náš časopis 2010?
V průběhu června 2010 se stal vítězem třetího ročníku soutěže Školní časopis Vysočiny časopis GAG-BEN, který také získal čestné uznání za promyšlenost rubrik v soutěži Náš časopis 2010, pořádané pro mimopražské základní školy naším o. s. ABECEDA. Na webu třebíčské ZŠ Benešova, jejíž žáci časopis GAG-BEN vydávají, si můžeme přečíst: „Naši mladí redaktoři odjížděli z Prahy s přesvědčením, že v příští soutěži dosáhnou ještě větších úspěchů a již cestou domů sršeli nápady, jak časopis vylepšit.“ Mimochodem zdařilé květnové číslo časopisu je ke stažení na http://www.zsbenesova.cz. Již v podtitulu má časopis GAG-BEN slogan, který dobře ilustruje jeho zaměření: „Časopis, který inspiruje, pobaví, informuje“. Z obsahu jednotlivých čísel časopisu lze vysledovat stálejší rubriky: Úvod, Kultura, Život kolem nás, Příroda, Sport, Hobby, Zábava. Časopis má svého sponzora. Výtěžek z prodeje jeho jednotlivého čísla slouží k vydání dalšího čísla. Pojďme však nyní spolu s vítězem této kategorie nabídnout ostatním školním časopisům zamyšlení právě na téma rubriky.
K tomu nám může opět posloužit jeden ze soutěžících školních časopisů, School Magazine, vydávaný žáky ZŠ Olešnice, na jehož webových stránkách http://schoolmagazine.dobrodruh.net/ nalezneme velmi podnětnou anketu pro čtenáře časopisu. Autoři touto anketou vytvořili sondu směrem k zájmové orientaci čtenářů. Jedna z prvních otázek ankety zní: „Jakou novou (příp. staronovou, ale nyní zaniklou) rubriku si chcete přečíst?“ A následuje řada rubrik jako Zajímavá místa u nás a ve světě, Rady a nápady, Sport, Komiks – fotoseriál na pokračování. Poslední z rubrik zatím u čtenářů vede. Také závěrečná anketní otázka se zabývá důležitým údajem: „Budete mít zájmem o koupi tištěné verze časopisu?“. Souhlasně se k tomuto vyjádřilo přes dvě stě žáků. School Magazine má své pravidelnější rubriky, ale také monotématicky zaměřená čísla, například se zajímavě zpracovaným tématem Vánoce. Pokud by mezi kritérii soutěže byly webové stránky pro časopis, patřil by v tomto ohledu School Magazine také mezi vysoce hodnocené.
Ve školních časopisech by se měl pravidelně objevovat úvodní článek, jakési okénko do obsahu časopisu a dění ve školách. Dále by časopisy měly zpracovávat témata, kterými by reflektovaly zájmy čtenářů, žáků různého věku. Není snadné vytvářet zajímavý a kvalitní obsah časopisu pro čtenáře, jejichž věkový rozdíl je třeba i deset let. Přitom v dobrém školním časopise by měl mít možnost každý nalézt to své. Od událostí ze života spolužáků, tříd i školy, přes různé ankety, recenze, hádanky, kreslené seriály, povídky či básničky, až třeba k informacím o chystaných akcích nebo i k větším tématům regionu. Některé školní časopisy dávají prostor komerčním inzerátům.
Pro potřeby naší soutěže jsme shrnuli pohled na promyšlené rubriky do následujících kritérií: podobná témata a zaměření na dané stránce, návaznost textů i obrázků na stránkách a pravidelně umisťované informace pod společným záhlavím. Adeptů na vítěze v této kategorii bylo samozřejmě více, především celkoví vítězové soutěže, školní časopisy Bublanina ze základní školy v Bánově, dále Šáša základní školy Vraclav, Jílovský školák z Jílového u Prahy a PUZZLE základní školy Josefa Hory v Třešti. Mezi dalšími můžeme jmenovat školní časopisy Chrastpark ze základní školy v obci Chrast, Třesk ze školy v Morašicích nebo občasník Školní noviny základní školy v Příbrami, Jiráskovy sady.
Přílohy:
Školní časopis School Magazine (ilustrační stránka) (987,5 kB, 102 stažení) Školní časopis Puzzle (ilustrační stránka) (2,6 MB, 118 stažení) Školní časopis Gag Ben (ilustrační stránka) (1,1 MB, 89 stažení)
Stahovat tento soubor smí jen registrovaný uživatel.
Stahovat tento soubor smí jen registrovaný uživatel.
Stahovat tento soubor smí jen registrovaný uživatel.
Zdroje:
• Školní časopis GAG – BEN: http://www.zsbenesova.cz/
• Školní časopis School Magazine: http://schoolmagazine.dobrodruh.net/
Další díly seriálu:
• Náš časopis 2010 – 5. díl – Celkový vzhled časopisu – layout: http://www.ctenarska-gramotnost.cz/medialni-vychova/mv-soutez-casopisy/nas-casopis-5
•Náš časopis 2010 – 3. díl – Fotografie a foto příběh: http://www.ctenarska-gramotnost.cz/medialni-vychova/mv-soutez-casopisy/nas-casopis-3
Zatím nejsou žádné komentáře
Můžete vložit úplně první komentář.