Přečtěte si zajímavé informace o školním časopise Puzzlík ze ZŠ M. Šolleho Kouřim, okres Kolín, ČSA 626, 281 61 Kouřim, www.zsk.cz. Na otázky odpovídala paní učitelka Bílková.
Přivedla vás soutěž Náš časopis k založení časopisu? Pokud ne, popište prosím, jak váš časopis vznikl a jeho historii do dnešních dnů.
Na začátku před 9 lety stálo ohromné nadšení jedné sedmačky, která chtěla zkusit dělat časopis. Protože neuměla s grafikou na pc, pracovala tak, že jednotlivé vlastní příspěvky psala na pc, vystřihovala, lepila na čtvrtku a to s pomocí matky, češtinářky, nechala vytisknout ve sborovně v nákladu několika výtisků do celé školy. Pak jí začaly pomáhat 2 kamarádky a zmíněná češtinářka. Časopis se jmenoval Kapky informací a byly to skutečně drobnosti z vlastní tvorby a zprávy ze školy. Časopis se líbil, a tak se další rok přidalo několik dětí, ale stále vydávání záviselo na aktivitě zakladatelky, která byla „zapálená“ a věděla, jak je tvorba celého časopisu složitá. Ostatní psali třeba jeden článek, ale na celkové skladbě se nepodíleli. Později došlo ke změně názvu, děti hledaly nějaké logo, líbil se jim obrázek psa jedné žákyně, který vypadal jako Idefix z filmu o Asterixovi, a tak jsme přejmenovali časopis na Idefix. Redakce se rozrůstala, zakladatelka opustila ZŠ, matka češtinářka pracovala dál, naučila se na PC, redakce absolvovala delší perfektní školení o.s. AISIS v Kladně, kde se jedna ze členek naučila i grafiku, a vše se postupně rozběhlo. Redakce pracovala a pracuje dosud ve volném čase, tvorba časopisu není žádným předmětem, takže každoročně se redakce obměňuje, deváťáci odchází a malí, od 5. třídy, se zaučují, stále pod vedením stejné pedagožky. Každý rok probíhá nějaká forma školení, buď na škole o víkendu, nebo kdekoli, kde se něco pro redakci zajímavého koná. Je to možné, protože máme podporu vedení.
Podnítila vás soutěž Náš časopis (Kvalitní školní časopis) k vylepšení časopisu? Jestliže ano, co všechno se vám už podařilo vylepšit? A co ještě plánujete zlepšit? Co se vám naopak moc nedaří? Proč?
Určitě se kvalita časopisu zlepšuje, poprvé jsme posílali časopis do soutěže, kterou pořádal časopis Moderní vyučování, kde jsme se umístili na 2. místě, pak v roce 2011 do Abecedy. Na vaší organizaci se nám líbilo, že jsme dostali konkrétní podněty pro práci, rady, jak zlepšit reportáže, grafiku, taky došlo k další změně názvu, neboť připomínka byla, že Idefix není původní. Z množství návrhů jsme vybrali Puzzlík – Skládačka ze života naší školy. Líbily se naše rozhovory – ty jsme vydali k 5. výročí časopisu souborně a nabízeli je jako zvláštní výtisk na školní výstavě, líbily se i fotografie.
Co se nám nedaří? Pracujeme ve volném čase, takže je trochu problém s organizací. Setkáváme se jedenkrát týdně odpoledne po vyučování, abychom probrali aktuální úkoly, komunikujeme přes maily. Redaktoři přispívají 1-2 články měsíčně. Ale většina souhrnné práce zbývá na učitelce, která funguje jako korektor a šéfredaktor, pak na grafikovi (to je nejsložitější, tam dochází ke změnám, takže se musí obměňovat a zaučovat, většinou pracuje 3 roky, než odejde na SŠ). Je otázka, zda by časopis existoval bez pedagogického vedení, kdyby měly děti pracovat samostatně. Nejsložitější je organizace, neboť dnes máme 22 redaktorů od 5. do 9. třídy.
Jak vzniká jedno číslo vašeho časopisu? Kolik času mu věnujete? Jak funguje vaše redakce (počet redaktorů, redakční pozice…)? Jak máte rozděleny činnosti v redakci? Jak vznikají jednotlivé články?
Jakmile se dokončí jedno číslo, zadává šéfredaktor-učitelka další práci. Vychází se jednak z akcí školy, jednak z vlastního zájmu a zážitků redaktorů. Vzhledem k různorodosti redaktorů od 5. ročníku, nemáme u všech zavedeno, že by se věnovali jen jedné rubrice. Pravidelně některé děti dělají Zprávičky ze světa, recenze, křížovky, Proč se říká.., ale v 90 % přispívají všichni podle příležitosti kamkoli. Všichni se učí psát zprávu, reportáž, všichni fotí… průběžně se učí, jak se ptát v rozhovoru apod. Pravidelné rubriky jsou Žijeme ve škole, Zajímáme se o život okolo, Ptáme se, Tvoříme, myslíme si, Proslavili naši zem, Bavíme se. Redaktoři zpracovávají především to, co sami zažili, z jiných zdrojů přebírají informace minimálně, věnují vlastní práci tak 1-3 hodiny (mimo schůzky) měsíčně, grafik na začátku třeba celý den, když se naučí, tak kolem 5 hodin, šéfredaktor-korektor kolem 10-15 hodin měsíčně (míváme dnes přes 20 stránek).
Kolik čísel časopisu za rok vydáte? V jakém nákladu časopis vychází? Jak ho financujete, propagujete, šíříte?
Puzzlík je měsíčník, takže vychází 10 čísel ročně, vždy na konci měsíce. Dnes vydáváme každý měsíc 100 výtisků, které se rozdávají zdarma mezi žáky (na 1. stupni po 1 výtisku do třídy, na 2. stupni po 5-7 výtiscích), časopis dostanou i redaktoři, pedagogové, paní starostka…). To vše černobíle. Barevný výtisk je umístěn na 3 nástěnkách ve škole, jeden výtisk dáváme na vývěsku na MěÚ, takto časopis propagujeme. Je zveřejněn na internetových stránkách školy www.zsk.cz , tam lze najít několik posledních ročníků v rubrice Školní časopis (od roku 2007). Vše financuje škola, někdy se podaří získat papíry od rodičů. Prostřednictvím našeho časopisu a místního zpravodaje (kam občas posíláme také příspěvky) oslovujeme sponzory, ale zatím neúspěšně (takže bychom byli rádi, kdyby nám někdo poradil, jak na to).
Co je na vydávání časopisu nejsložitější? Jak motivujete žáky, aby se do této činnosti zapojili?
Nejsložitější je organizace poměrně velké různorodé redakce. Ale pro žáky je dnes prestižní záležitostí v něm pracovat, ostatní spolužáci vidí, že dělají něco navíc, takže motivují i je. Pro redakci pořádáme jedenkrát ročně nějaký výlet za odměnu. Navštívila ČT, redakce jiných novin, ČTK, pokud je v dostupné vzdálenosti školení, tak se ho účastní. Děti mají rády i víkendové školení, plné nejen práce, ale i zážitků, her… Když redaktoři opouští školu, dostanou nějakou odměnu – flash disk, nebo knihu. Motivací jsou i rozhovory se zajímavými osobnostmi, kdy děti vidí, čeho se dá dosáhnout pílí a zapálením pro práci.
V čem vidíte největší přínos práce na časopisu?
Časopis je informační zdroj pro děti i rodiče, ale i místem, kde žáci sdělují své názory, hodnotí akce, které zažili, mají prostor pro vlastní tvorbu, tím vším se zlepšují i v češtině. Starší děti spolupracují s mladšími. Děti samy prezentují život školy, svůj názor na školní akce. Učí se komunikovat s dospělými, s neznámými, ale i se slavnými osobnostmi. Získávají mnohem větší přehled o životě, váží si práce jiných. Nebojí se říct svůj názor, jsou sebevědomější, jistější v názorech, získávají určitý nadhled. Někteří se psaní věnují i na SŠ, jeden z bývalých redaktorů cílevědomě míří na studium novinařiny.
Prostřednictvím časopisu se organizují i školní soutěže, např. letos to bude už 3. ročník školní fotografické soutěže.
Kdybyste měli ostatním školním časopisům dát nějakou radu, jak by zněla?
Určitě se nedá pracovat bez nadšení a obětování volného času. Tvorba časopisu je běh na dlouhé trati, ledaco se nepodaří, stále se člověk učí. Pro pedagoga je ale velká motivace vidět, že i dnes se děti něčím zabývají, jsou aktivní, i když je to složité zvládnout. Bylo by lepší, kdyby se na práci redakce (ve volném čase) podílelo více učitelů a rozdělili by si práci, což se u nás na škole nezdařilo. Ideální by bylo zřejmě pracovat ve volitelném semináři, kam by se přihlásily pouze děti, které o psaní mají zájem, ale po půl roce by měly možnost přejít na jiný seminář, pokud by je práce nebavila. I když kladem redakce našeho typu je spolupráce pěti ročníků.
Kdybyste ostatním školám, které ještě nezačaly vydávat časopis, měli něco poradit, co by to bylo?
Není nutné vydávat mnohostránkové dílo, stačí, když se začne s několika dětmi, ale je nutné vydržet, i když ze začátku to nebude snadné.
• Kdo z redakce s námi tento Rozhovor na dálku vedl: šéfredaktorka uč. M. Bílková
• Kontakty na vaši redakci: reditelstvi@zsk.cz
• Webová adresa, kde jsou vaše časopisy k dispozici: www.zsk.cz
Děkujeme celé redakci a zvláště paní učitelce za rozhovor!
Přílohy:
listopadové číslo časopisu Puzzlík (1,4 MB, 7 stažení)
Stahovat tento soubor smí jen registrovaný uživatel.
zajímavé rozhovory (730,2 kB, 3 stažení)
Stahovat tento soubor smí jen registrovaný uživatel.
Zatím nejsou žádné komentáře
Můžete vložit úplně první komentář.