Reklama – 5. díl – Obrana morálky nebo marketingový tah Historie přelepky varující rodiče před nevhodným obsahem nahrávek

Petr Procházka, 28. 2. (2011), Mediální výchova - Reklama , 8 990 zobrazení

O Vánocích 1984 zaslechla matka z pokoje své 11leté dcery skladbu Darling Nikki od Prince. Píseň o sexem posedlé Nikki, podaná exaltovaným hlasem funkového zpěváka, vyděsila starostlivou paní natolik, že se rozhodla okamžitě jednat.

Tou matkou byla Tipper Goreová, žena senátora a pozdějšího viceprezidenta Alana Gorea. Společně s několika manželkami vysoce postavených politiků založila v květnu 1985 Parent´s Music Resource Center (PMRC). „Washingtonské manželky“, jak se později začalo ženám přezdívat, si vytyčily jednoznačný cíl: Vzdělávat a informovat rodiče o rostoucím trendu v hudbě, která upřednostňuje texty sexuálně otevřené, nadměrně násilnické anebo oslavující požívání drog a alkoholu.

Brzy nato si PMRC vyžádalo slyšení v americkém Senátu. K boji washingtonských manželek se přidala i Parent Teacher Association (PTA), vlivná organizace sdružující učitele, a přímo před budovou Senátu se připojily i různé náboženské skupiny s transparenty jako „Rocková hudba ničí děti“ a „Máme toho dost“. Aby byla dodržena demokratická rovnováha, byli před jednací výbor za protistranu přizváni Frank Zappa, písničkář John Denver a Dee Snider (zpěvák glam metalové kapely Twisted Sister).

Zappa nejprve smírně navrhoval, aby texty písní byly tisknuty na vnější stranu bookletu, tím by si rodič mohl zkontrolovat, co jeho dítě poslouchá, nicméně sezení v Senátu považoval za absurdní divadlo. Novinářům pak řekl: „Víte, co mě z toho všeho znepokojuje nejvíce? Tohle je vláda, která dělá estrádu. Ti lidé snad mají na práci jiné věci, než se dohadovat jestli nějaký malý Pepíček uvidí na obalu Blackieho Lawlesse z W.A.S.P s motorovou pilou mezi nohama!“ (z dokumentu Warning: Parental Advisory, 2002).

Pozvání do Senátu dostali také psychologové a odborníci na okultismus. Před komisí se propíraly obaly a videoklipy převážně metalových kapel (mj. Van Halen, W.A.S.P, Judas Priest aj., ale i Madonna nebo Prince). Slyšení však nepřineslo žádný výsledek. Soudní senátoři odmítli provést právní kroky, které by nahrávací průmysl donutily k činům. Nicméně sami vydavatelé desek ještě téhož roku začali označovat „závadné“ nahrávky přelepkou Parental Advisory. Byl to totiž skvělý marketingový tah! Mladý člověk je vždycky tak nějak proti zákazům. A vidí-li na obalu desky svých oblíbenců nápis „pozor, sprosťárna!“, o to víc ho láká.

Senátní debata vstoupila do historie jako tzv. Válka proti porno rocku. Označení neexistujícího žánru vymyslela přímo senátorova žena Tipper. Ovšem pro interprety to byla vlastně reklama zadarmo a těm s přelepkou se zvedl prodej desek. Proto i dříve neškodní pěvci vkládali do textů slova shit nebo fuckin´, aby získali onu propagační nálepku, pro kterou se vžil termín tipper sticker. Americký hudební průmysl se tak přiblížil již fungující praxi v průmyslu filmovém. Zde totiž rating nezávislé společnosti MPAA dělí snímky do pěti kategorií – čtyři označují závadnost, a to od PG (doporučený doprovod rodičů) až po NC-17 (přístupný od 18 let).

Přelepka Parental Advisory v praxi znamená, že se nosič nesmí prodávat v majoritních obchodních řetězcích. Někteří hudebníci proto často točí dvě verze – „dirty“ (původní verzi) a „clean“ (bez vulgarit). Ovšem jako u každého bigotního omezení vznikl i z tohoto záměru chaos. Některé firmy odmítaly desky označovat a někteří autoři obalů přelepky dokonce parodovali. Vrcholem zmatku bylo, když se označení dočkalo i ryze instrumentální album Franka Zappy Jazz from Hell (zřejmě kvůli názvu skladby G Spot Tornado).

V roce 1991 proto Americká asociace nahrávacího průmyslu RIAA vydala detailní pravidla vymezující používání tipper sticker. Přelepka se používá dodnes, ale účinnost ochranářských aktivit v posledních letech výrazně klesá. Důvodem je zvětšující se počet hudebních nosičů vydaných nezávislými značkami mimo RIAA. V roce 1998 se Parent´s Music Resource Center změnilo na Partners with the Music Resource Center a už bez Tipper Goreové ve vedení přestalo vydávat pravidelné zprávy.

Zdroje:

• Parental Advisory: http://en.wikipedia.org/wiki/Parental_Advisory
• Zappa v CNN, diskuze o cenzuře, 1986: http://www.youtube.com/watch?v=8ISil7IHzxc

Další díly seriálu:

• Reklama – 6. díl – Reklamní výroky, sociální sítě a strategie kladení otázek: http://www.ctenarska-gramotnost.cz/medialni-vychova/mv-reklama/reklama-6
• Reklama – 4. díl – Když ji miluješ, není co řešit…: http://www.ctenarska-gramotnost.cz/medialni-vychova/mv-reklama/reklama-4

Hodnocení článku

1 smajlík2 smajlíci3 smajlíci4 smajlíci5 smajlíků (3 hlasů, průměr: 4,67 z 5)
Ukládám ... Ukládám ...
 
 

Související články

Zatím nejsou žádné komentáře

Můžete vložit úplně první komentář.

Napište komentář

Pro psaní komentářů se musíte Přihlásit případně Zaregistrovat, pokud ještě nemáte svůj účet.