Úroveň 0,5
Žáci chápou, že směr psaného textu je zleva doprava. Rozeznávají některá písmena abecedy a jsou si vědomi vztahu mezi písmeny a hláskami. Správně čtou známá slova, například slova v názvech jednoduchých textů nebo nápisy na předmětech ve třídě. Jsou schopni převyprávět hlavní myšlenky textu – například poté, co jim někdo přečte příběh z obrázkové knihy nebo se na něj podívají na videu. Předvídají události textu z informací na obalu nebo z ilustrací.
Na úrovni textu:
• Žáci si uvědomují, že tištěné slovo zůstává uchováno v nezměnitelné formě.
• Žáci určí pravděpodobné téma textu a předvídají myšlenky a události, které by mohly být zmíněny, přičemž používají informace, které jim sděluje obal knihy.
• Žáci propojí ilustrace s již získanými znalostmi textů a daného tématu.
• Žáci vyberou příběh, se kterým se mohou ztotožnit.
• Žáci čtou nahlas jednoduché slovní obraty a věty.
• Žáci začínají chápat základní pravidla psaného textu. Prstem sledují čtený text, sledují text očima ve správném směru, obrací stránky a chápou rozdíl mezi psaným textem a ilustrací.
• Žáci si vybavují slova a věty jednoduchých příběhů, které slyšeli dříve (například: Bylo nebylo…). Tyto věty jsou schopni přirozeně a plynně vyslovit.
• Žáci čtou věty, v nichž se opakují slova a které se rýmují. Doplňují slova do rýmů.
• Žáci odpovídají na přímé otázky a doplňují vyřčené věty: Co řekla slepička? Slepička řekla… Co by si slepička myslela, kdyby…?
• Žáci předvídají, co bude v příběhu řečeno dále. Např. A potom spolu žili šťastně a spokojeně…
• Žáci se zamýšlí nad tím, jak se určitá postava cítí.
• Žáci navrhují možné důvody, proč autor nebo výtvarník použil určité charakteristické rysy. Např. Proč asi výtvarník nakreslil slepičku právě takto?
• Žáci propojují události příběhu a pocity postav s vlastními pocity a událostmi svého života. Například: Kdy ses naposledy cítil jako slepička v příběhu?
• Žáci za pomoci textu a ilustrací převypráví vlastními slovy hlavní myšlenky.
Na úrovni slovní zásoby
• Žáci rozpoznají psanou formu vlastního jména. Jsou schopni přečíst i jména některých dalších spolužáků, přičemž vychází z prvního písmene slova a z dalších vnějších znaků slova. V některých případech se jim pletou slova se stejnými písmeny.
• Žáci začínají užívat terminologii (písmeno, slovo a věta).
• Žáci začínají propojovat psaná slova se známými objekty a lidmi. Například si spojí psané slovo s předmětem ve třídě a uvědomují si, že psané slovo může označovat nějakou věc, například tabuli, okno, knihu.
• Žáci se učí rozpoznávat některá slova pomocí jejich výrazných vnějších znaků.
Na úrovni fonologické
• Žáci imitují hlásky.
• Žáci imitují vyřčené dvě nebo tři hláskové skupiny a na krátkou dobu udrží v paměti sérii dvou nebo tří hlásek.
• Žáci navrhují rýmující se slova.
• Žáci spojují hlásky.
Pozornost, sebeřízení (schopnost řídit vlastní aktivity za účelem dosažení určitého cíle)
• Žáci udrží pozornost nad textem až do konce hlasitého čtení (může číst i někdo jiný).
• Žáci prokazují zájem a připravenost předvídat slova, přičemž vychází ze smyslu věty, kterou čtou.
• Žáci začínají užívat pozornost strategicky, např. podívají se nejprve na obrázky a pak na slova.
• Žáci se zajímají o to, co bude následovat (například chtějí otočit stránku, aby zjistili, co se stane).
Písmena a názvy písmen
• Žáci rozeznají nejpoužívanější písmena a rozdělují je na základě jejich tvaru.
• Žáci identifikují písmena, která viděli během předchozích aktivit zaměřených na procvičování vizuální paměti.
• Žáci jsou schopni vyjmenovat nejpoužívanější písmena.
• Žáci jsou schopni k některým hláskám přiřadit písmena.
Zdroj:
• English Developmental Continuum: http://www.education.vic.gov.au/
Další díly seriálu:
• Australské vývojové kontinuum pro oblast čtení – 1. díl – Úvod: http://www.ctenarska-gramotnost.cz/ctenarska-gramotnost/cg-zahranici/australske-kontinuum-cteni-1
• Australské vývojové kontinuum pro oblast čtení – 3. díl – Překlad dle jednotlivých úrovní: Úroveň 1: http://www.ctenarska-gramotnost.cz/ctenarska-gramotnost/cg-zahranici/australske-kontinuum-3
Zatím nejsou žádné komentáře
Můžete vložit úplně první komentář.