Všímejme si s žáky čtenářských návyků

Silvie Kratochvílová, 3. 8. (2010), Čtenářská gramotnost , 4 622 zobrazení

Chceme-li, aby se z žáků stali čtenáři, měli bychom je vést k tomu, aby porozuměli čtenářskému chování. Učme proto žáky, aby si všímali, jak se chovají různí čtenáři.

Při prvních hodinách čtení

Již v první třídě bychom měli s žáky diskutovat o tom, co čtenáři při čtení dělají a jak vypadá správný čtenář. Jistě tak zjistíte, že žáci o čtení již vědí spoustu věcí. Kromě toho si žáci uvědomí, že čtenářský svět je jim blízký a že se s ním setkávají každodenně. Prvním úkolem je, aby si žáci čtenáře představili a potom vyjmenovali, co všechno obvykle dělají. Obvyklá odpověď zní, že čtenáři chodí do knihovny, že čtou různé časopisy, noviny a knížky, že čtou hodně apod. Žáci se rozpovídají o tom, jak čtou oni doma s rodiči, jak čtou jejich rodiče nebo prarodiče. Nechme žáky o čtení mluvit, ať vidí, že čtení bude tvořit jejich každodenní náplň a cíl výuky.

Skvělé je dát žákům za úkol všímat si po vyučování čtenářů a k seznamu čtenářských aktivit přidat nové, které zjistí. Budete překvapeni, čeho všeho si všimnou. Žáci například zjistí, že čtenáři o knížkách mluví s ostatními, doporučují si knížky navzájem, čtou si navzájem, ptají se, o čem příběh je, vyměňují si knížky mezi sebou, kupují si knížky, čtou si je znovu, používají záložku, čtou nahlas, potichu, hledají ve slovníku neznámá slova apod.

Dále s žáky můžete sledovat, kde všude čtenáři čtou. Zjistí, že číst se dá v tramvaji, ve vlaku, v autobuse, v autě u supermarketu, na lavičce v parku, v posteli, na náměstí v kavárně, v knihovně, v knihkupectví atd. Nezapomeňte si s žáky popovídat o tom, co čtenáři dělají poté, když knížku dočtou a proč to dělají – že si knížku přečtou znovu, protože se jim líbila, vyberou si novou nebo mluví o knížce s kamarádem… Aktivity může každý učitel rozšířit dle schopností dětí.

Proč je vhodné mluvit s žáky o čtení?

Vytváříme pracovní prostředí, přemýšlíme a zkoumáme. Zlepšujeme klima třídy, společně zkoumáme, mluvíme o věcech, které jsme zjistili a které nás zajímají. Pěstujeme nezávislost žáků tím, že je necháme samostatně pátrat. Proces čtení se stává součástí jejich učení a je vnímán jako něco velmi užitečného a důležitého. Navíc také upozorňujeme žáky na to, že čtení je něco víc než občasná aktivita před spaním.

Hodnocení článku

1 smajlík2 smajlíci3 smajlíci4 smajlíci5 smajlíků (1 hlasů, průměr: 4,00 z 5)
Ukládám ... Ukládám ...
 
 

Související články

Zatím nejsou žádné komentáře

Můžete vložit úplně první komentář.

Napište komentář

Pro psaní komentářů se musíte Přihlásit případně Zaregistrovat, pokud ještě nemáte svůj účet.