Otázka zadavatelů reklamy (výrobců produktu) i propagátorů produktu (reklamních agentur) je stále stejná: Jak dostat ten či onen produkt mezi lidi? Cíl zůstává také stále stejný: Uvést produkt do povědomí veřejnosti a zvýšit obrat. Spotřebitel je ale unaven neustálým nátlakem tzv. běžných forem reklamy. Jedním z aktuálních řešení spotřebitelské únavy je artvertising - nová disciplína, která spojuje uměleckou tvůrčí činnost (art) s komerčním světem reklamy (advertising).
Byť slovo artvertising zní vcelku současně jakožto novotvar, v reklamní branži můžeme jeho základy vystopovat už od začátku 20. století. Stačí si jen připomenout plakáty Alfonse Muchy nebo známé reklamní obrazy na nápoj Campari.
V 60. a 70. letech minulého století tento reklamní žánr můžeme pozorovat na coverech desek např. skupin Velvet Underground – slavný obal desky Velvet Underground and Nico s obrazem banánu od Andyho Warhola, nebo Rolling Stones – deska Sticky Fingers s polorozepnutým zipem dívčích džínsů.
„Všechno už tady bylo, teď to jenom objevit.“ Významu pozapomenuté věty dramatika G. B. Shawa si v posledních pár letech povšimli reklamní copywriteři a kreativci, řádně, až na dřeň, jej oprášili a využili komerčním směrem.
Co to je artvertising
Jak už vyplývá ze spojení slova art, tedy umění, se slovem advertising, tedy reklama, jedná se o koexistenci a propojení těchto dvou zdánlivě odlišných disciplín do účinného svazku, konglomerátu umění v reklamě.
S měřením úspěšnosti té či oné reklamy je to samozřejmě velice ošidné, nicméně artvertising každopádně přináší firmám zajímavou perspektivu. Značka díky němu dostává originální reklamu, která je nejméně o polovinu levnější než televizní spot, navíc recipient (divák a potenciální kupující) má šanci se pobavit a umělci dostanou práci.
V reklamní branži se pro toto spojení používá pojem branded entertainment, tedy cosi jako značková zábava a funguje na principu art meets commerce neboli spojení umění a komerce, značek a komunikace.
Komunitní marketing
Artvertising je jedna z nejcílenějších forem alternativní komunikace. Některé cílové skupiny jsou totiž natolik specifické (např. hiphopová komunita), že je nelze oslovit klasickými médii, anebo jsou natolik náročné, že jim jakákoli běžná reklama nevoní (umělecké či vědecké kruhy, intelektuálové apod.).
Artvertising je vytváření reklamy a přímá komunikace s umělci. Je to tvorba cílené zábavy pro danou cílovou skupinu, komunitu a v reklamním žargonu tak spadá do speciální skupiny nazývané komunitní marketing.
Několik příkladů
Jestliže Budvar zakládá projekt na podporu původní tvorby a městské kultury a vydává knihu o designérech a módě, nemá to na první pohled zas tak moc společného s pivem. Samozřejmě ale nejde o nic jiného než o sofistikovaný pokus zvýšit obrat piva.
Jiným příkladem úspěšného artvertisingu „lehčího typu“ je projekt agentury Yinachi a společnosti Bejbypank, v němž prostřednictvím zábavných pořadů dětsko-dospělácké kapelky Kašpárek v rohlíku cíleně oslovují děti a rodiče.
Ve světě už funguje artvertising na bázi opravdového umění. Nejen propagace umění, ale umění samostatného (viz odkazy – např. Extreme camouflage by china painter, streetart). Tím se reklama vrací mezi ryze umělecké obory a v tom nejlepším slova smyslu reklama rozvíjí umění.
Poznámka: V Česku není artvertising jako reklamní disciplína zatím příliš rozšířený, proto agentury musí poukazovat hlavně na příklady ze zahraničí – viz ukázky v odkazech.
Doporučené odkazy – ukázky:
• http://artvertising.blox.pl/html – Sztuka v reklamie (Umění v reklamě)
• http://hatalska.com/2008/08/18/sztuka-komercja-czy-wandalizm-top10-reklam-z-kategorii-street-art/ – Polský streeatart – ukázky (fotky)
• http://hearttoexplain.com/page/2/ – ukázky- heART to explain
• http://pl-pl.facebook.com/artvertising – Artvertising na facebooku
• http://www.graphics.com/modules.php?include=search.php&name=Gallery&searchstring=for – Grafika Artvertisingu – ukázky – shrnutí (angl.)
• http://www.reddit.com/tb/9pmdv – Extreme camouflage by China painter – streetart
Doporučená literatura:
• Klein, Naomi: Bez loga, Argo, 2005
Další díly seriálu:
• Reklama – 6. díl – Reklamní výroky, sociální sítě a strategie kladení otázek: http://www.ctenarska-gramotnost.cz/medialni-vychova/mv-reklama/reklama-6
• Reklama – 8. díl – Guerillový marketing: http://www.ctenarska-gramotnost.cz/medialni-vychova/mv-reklama/reklama-8
Zatím nejsou žádné komentáře
Můžete vložit úplně první komentář.