Následující metodika je určena pořadatelům okresních soutěží školních literárních sborníků. Zároveň nabízí tipy, jak žáky inspirovat k tvorbě kvalitního školního sborníku. Metodika využívá materiály a zkušenosti, které o.s. Abeceda shromáždilo během pořádání třech ročníků soutěže Nadílka našich dílek v letech 2010 až 2012.
Cíle soutěže
Hlavním cílem soutěže je rozvoj kreativního myšlení a podpora vlastní tvorby žáků, která nebývá vždy ve školách dostatečně oceňována. Nejlépe žákům ukážeme, že oceňujeme jejich kreativitu a snahu, když jejich dílka zpřístupníme druhým a budeme s nimi o nich diskutovat. V neposlední řadě je vydání vlastního sborníku krásným příkladem projektového vyučování. Žáci musejí vznik sborníku společně naplánovat a uskutečnit. Soutěž tedy rozvíjí tolik potřebné projektové myšlení a klíčové kompetence, které později žáci uplatní v životě a práci. V celostátní soutěži školních sborníků jsme ocenili každý z doručených sborníků (kromě hlavních cen pro vítěze byla udělována čestná uznání za konkrétní přínos daného sborníku).
Vyhlášení soutěže
Vyhlášení soutěže může motivovat školy, které dosud sborník nevydávaly, aby se pokusily začít. Pokud na své škole žádný sborník nevydáte, ani jste nikdy dříve nevydávali, měli byste začít tím, že si s žáky ujasníte pojem „sborník“. K tomu můžete použít náš web. Zde jsme zveřejnili sborníky, které se zúčastnily našich soutěží Nadílka našich dílek:
http://www.ctenarska-gramotnost.cz/tvurci-psani/tp-soutez-sborniky/sborniky-ke-stazeni-1
http://www.ctenarska-gramotnost.cz/tvurci-psani/tp-soutez-sborniky/sborniky-ke-stazeni-2
http://www.ctenarska-gramotnost.cz/tvurci-psani/tp-soutez-sborniky/sborniky-ke-stazeni-3
http://www.ctenarska-gramotnost.cz/tvurci-psani/tp-soutez-sborniky/sborniky-4.
Samozřejmě můžete žákům ukázat i profesionální sborníky, které naleznete v knihovnách, antikvariátech či knihkupectvích. Nejlepší je zvolit sborníky začínajících spisovatelů.
Je vhodné, aby účastníci soutěže znali předem kritéria, podle kterých se bude jejich sborník hodnotit. V rámci našich soutěží vznikla následující kritéria:
1. zajímavé texty napsané žáky
2. pěkné ilustrace k textům nakreslené dětmi
3. jednotná grafická úprava všech stránek sborníku
4. originální název sborníku
5. motto, citát, věnování či poděkování
6. předmluva a doslov
7. přitažlivá obálka
8. informace o autorech textů i obrázků
9. obsah
10. tiráž
11. bibliofilské zpracování
12. a především: co nejvíce práce na sborníku odvedli žáci, nikoliv dospělí
Hodnocení sborníků
Pro účely závěrečného hodnocení se sestaví porota. Navrhujeme, aby v porotě zasedal spisovatel, ilustrátor, knihkupec či nakladatel. Hodnotitelé by se měli snažit, aby každý ze sborníků byl nějakým způsobem oceněn (kromě vítězů udělujeme i čestná uznání za konkrétní přínos) a aby ocenění bylo pokaždé náležitě zdůvodněno.
Vyhlášení výsledků soutěže
Vyhlášení výsledků soutěže školních literárních sborníků může mít formu autorského čtení z oceněných sborníků. Doporučujeme ho doplnit o besedu s porotci (spisovatelem, ilustrátorem, nakladatelem, knihkupcem…) Slavnostnější ráz akce žákům ukazuje, že jejich tvorba a úsilí je okolím oceňováno. Porota by měla zdůvodnit, proč udělila jednotlivé ceny. Na základě vlastních zkušeností doporučujeme, aby součástí vyhlášení výsledků soutěže byla i prezentace jednotlivých redakcí, během níž žáci společně odhalí, jak jejich sborník vznikal, a odpoví na dotazy publika. Dobrovolníci pak přečtou ukázku svých dílek a případně mohou pohovořit o tom, co je k jejich tvorbě inspirovalo. Vhodnými cenami jsou knihy nebo technika, která redakci pomůže při tvorbě sborníku (tiskárna, vazač apod.)
Zatím nejsou žádné komentáře
Můžete vložit úplně první komentář.