Reklama – 6. díl – Reklamní výroky, sociální sítě a strategie kladení otázek

Dalibor Dudek, 16. 5. (2011), Mediální výchova - Reklama , 7 888 zobrazení

Pojďme si připomenout několik typických výroků, které provázejí řadu reklam. Povšimněme si také výroků neformální reklamy.

Reklama často usiluje o blokování našeho racionálního smýšlení, ale zároveň chce být akceptována. Soustředí se na emoce a odvolává se současně na racionální stránku. Vtahuje naše smysly do svého děje a soustředí tak naši pozornost svým směrem. Chce nás přesvědčit, manipulovat s námi. Je všudypřítomná a vlastně snadno rozpoznatelná. Zkusme si klást otázky a tam, kde stěží obdržíme alespoň nějakou odpověď, je reklama.

Pojďme si prohlédnout zblízka alespoň několik častěji užívaných reklamních výroků a formulovat (spolu s žáky) otázky, které nás v souvislosti s nimi napadají…

Devět z deseti odborníků doporučuje

• A opravdu se jich někdo ptal?
• Jsou vůbec odborníky právě na tuto věc?
• Na základě jakých kritérií se rozhodli něco doporučit?
• Kdo a na co se jich vlastně ptal?
• Na základě jakých informací se rozhodli pro doporučení?
• Jaké argumenty měl ten desátý?

Prostě nej…
Nejspolehlivější, nejúčinnější, nejbezpečnější,….výrobek ve své kategorii.

• A má vůbec v té své kategorii nějakou konkurenci?
• Která z „nejúčinnějších“ diet je ta pravá?
• Nejbezpečnější auto? „Obamamobil“?

Běžný prostředek

• Který to je? (Toto spojení slov vtipně parodoval pořad Česká soda: http://www.youtube.com/watch?v=vqOyJAVJYBU&feature=related.)

Přichází s revolučním řešením…

• V čem je výrobek tak výrazně lepší (výhodnější, kvalitnější, účinnější)?
• Ve srovnání s čím?
• Jak jinak „prodat“ výrobky, které si jsou podobné?

A mohli bychom v podobných výrocích dlouho pokračovat: Vylepšená receptura obsahuje více, větší…; Váš oblíbený výrobek je zpět…; To nejlepší, co máme

Na co odkazují takové výroky? Oč jim jde? Chtějí budit dojem kvality (Devět z deseti odborníků, to už je silný argument!); vyzdvihovat určitou vlastnost (Stupňování zkrátka končí u předpony „nej“.); vyvolat představu převratnosti (Přijít s revolučním řešením…jen nevím, zda se slovem revoluce přeci jen taková reklama u části populace nenarazí.). Chtějí přesvědčit, zalíbit se, a proto šikovně zaměňují názory za fakta.

Přesto však tyto příklady nepopírají, že jde o součást reklamy. Reklama nepřímá, kterou nám něco doporučí náš známý, má však v sobě potencionál mnohem větší síly. V naše přátele a známé budeme mít velmi pravděpodobně větší důvěru, než v reklamní televizní blok, či bannery na webových stránkách. Také vás někdo, koho znáte, zve na Facebook, či skrze něj na různé akce? Doporučuje vám (e-mailem) cokoli? Velmi pravděpodobně tak činí v dobré víře a poukazuje na to, co jej samotného zaujalo. Jde však proto méně o reklamu? Neformální reklama se stala často užívaným marketingovým tahem. Její efektivní oblastí jsou sociální komunikační sítě.

To se líbí…

Hodnotící výrok, který nás asi ve spojitosti s neformální reklamou a Facebookem napadne nejsnáze. Co si však nejspíš neuvědomíme, je neskutečná síla lidského potencionálu: přes 3 miliony českých uživatelů, z nichž každý má v průměru 130 přátel. Kolik z těchto tzv. „přátel“ má v popisu práce něco ostatním doporučovat, nabízet? Pro reklamu jsou podobně zajímavé blogy nebo multimédia typu YouTube (2 miliardy zhlédnutých videí denně a neskutečné množství reklam). Výroky „to se líbí“ nebo „líbí se“ (s palcem nahoru či dolů); možnost přidat svůj komentář; nabídka sdílení (Facebook, Twitter) nebo odesílání na e-mail; informace o tom, že „ten a ten se zúčastní akce…“ – nekonečný prostor pro neformální reklamu.

P. S. Populární začínají dnes být různé slevové servery (Slevomat, Vykupto, Zapakatel…). Že je ještě neznáte? Zkuste se zeptat svých žáků.

Zdroje:

• Přikrylová, Jana – Jahodová, Hana: Moderní marketingová komunikace, Grada, 2010
• Pužmanová, Rita: Moderní komunikační sítě od A do Z, Computer Press, 2006

Doporučené zdroje:

• 9 z 10 stomatologů doporučuje žvýkání, tak proč nám to učitelé zakazují!?: http://www.facebook.com/media/set/?set=pa.350658244552
• Mrazík na ledě – 1998 – 2010 – legenda je zpět: http://www.youtube.com/watch?v=LTVoGQu3Qik
• Jemný jogurt má nový kabát: http://www.yoplait.cz/cz/aktuality/2
• Volvo přichází s revolučním motorem GTDi: http://news.autoroad.cz/predstavujeme/32839-volvo-prichazi-s-revolucnim-motorem-gtdi/

Další díly seriálu:

• Reklama – 5. díl – Obrana morálky nebo marketingový tah  Historie přelepky varující rodiče před nevhodným obsahem nahrávek: http://www.ctenarska-gramotnost.cz/medialni-vychova/mv-reklama/reklama-5
• Reklama – 7. díl – Artvertising – Umění v reklamě: http://www.ctenarska-gramotnost.cz/medialni-vychova/mv-reklama/reklama-7

Hodnocení článku

1 smajlík2 smajlíci3 smajlíci4 smajlíci5 smajlíků (1 hlasů, průměr: 5,00 z 5)
Ukládám ... Ukládám ...
 
 

Související články

Zatím nejsou žádné komentáře

Můžete vložit úplně první komentář.

Napište komentář

Pro psaní komentářů se musíte Přihlásit případně Zaregistrovat, pokud ještě nemáte svůj účet.