Čtenářské strategie – 6. díl – Hledání souvislostí

Silvie Kratochvílová, 19. 11. (2010), Čtenářská gramotnost - Čtenářské strategie , 9 203 zobrazení

Pro správné pochopení textu je velmi důležité, abychom si neustále uvědomovali, co již víme o textu, který se chystáme číst nebo právě čteme. Žáci, kteří umí propojit informace v textu s tím, co již o daném tématu vědí, textu lépe porozumí a lépe si zapamatují nové informace.

Jak strategie pomáhá zlepšovat porozumění textu?

115837319_58d53badc9_z

Foto: Judy Baxter

Učíme-li žáky uvědomovat si, jak se informace obsažené v textu vztahují k jejich vlastní osobě, pomáháme jim například lépe pochopit, jak se postava cítí. Žák propojí situaci z příběhu se svým vlastním životem, čímž zvýšíme žákovu motivaci ke čtení, protože se cítí být do textu aktivněji zapojen.

Tuto strategii využijeme i při čtení odborného textu. Když si čtenář uvědomí, jak se uvedené informace vztahují k jeho vlastním znalostem a zkušenostem, lépe si je zapamatuje. Snadněji se nám totiž přijímají informace, které pro nás nejsou úplně nové. Během práce v kolektivu třídy si žáci zároveň uvědomují, že jejich dosažené zkušenosti a znalosti nejsou stejné, že se liší jedinec od jedince.

Hledání souvislostí se děje na úrovních „já a text“; „text a jiný text“; „text a svět kolem nás“.

Jak postupovat?

Nejprve text žákům předčítáme a zastavujeme se u jednotlivých vět, se kterými chceme propojovat naše předchozí zkušenosti: „Tato část se mi velmi líbí, vzpomínám si na to, jak jsem s mým dědou hrála hru… a zažila něco podobného.“ Žáci mají zpočátku tendenci propojovat text s nepodstatnými věcmi, jako např. že mají také červené boty jako postava v příběhu. Učitel je musí naučit, co nám pomáhá lépe porozumět textu a co je naopak zbytečné. Někdy však i zdánlivě zbytečné asociace, které nijak neprohlubují porozumění textu, mohou žáky motivovat ke čtení (např. když se postava jmenuje stejně). Veďme dále žáky k tomu, aby se učili strategii používat během tichého čtení.

Návodné otázky a startéry

Mohou pomoci i návodné otázky a počátky vět (v odborné literatuře je nazýváme startéry).Vhodné je nejprve žákům napovídat otázkami. Nezapomeňte žákům ukázat formulace, které by měli užívat. Návodné věty (startéry) napište na tabuli, aby je žáci měli stále na očích.

Pro oblast „já a text“ můžeme použít tyto návodné otázky a startéry:

Co mi to připomíná z mého života?
Tuto část textu mohu spojit s …, a to proto, že se mi jednou stala podobná věc…
Stalo se mi něco podobného, když jsem…
Co se v textu podobá mému životu?
Tato část mi připomíná…
Co je jiného v mém životě? Cítím se jako (postava), když… (v jaké situaci)
Stalo se mi již něco podobného?
Jak to souvisí s mým životem?
Jak jsem se cítil, když jsem četl…?
Kdyby se mi to stalo, tak bych…

Poté, co si žáci dobře osvojí práci na úrovni „já a text“, můžeme pomalu začít sledovat vztah čteného textu k jinému textu. Velmi dobré je také srovnávat dva texty pomocí Vennových diagramů.

Pro oblast „text a jiný text“ můžeme použít tyto návodné otázky a startéry:

Četl jsem nějakou podobnou knihu?
Tato knížka mi připomíná (jinou knížku), protože…
V čem je text podobný ostatním textům, které jsem již přečetl?
V čem se text liší od ostatních textů, které jsem již přečetl?
Už jsem někdy četl o něčem podobném?

Pro oblast „text a svět okolo nás“:

Setkal jsem se s podobnou situací i v reálném světě?
V čem je tento text podobný situacím, které se mohou přihodit?
V čem je situace v textu naopak jiná, než jak ji známe?
Tato část mi připomíná reálnou situaci, protože…

Zdroj:

• Miller, Debbie: Reading with Meaning, Prembroke Publishers, Kanada 2002

Další díly seriálu:

• Čtenářské strategie – 7. díl – Aktivace předchozích vědomostí a zkušeností: Propojování „já a text“: http://www.ctenarska-gramotnost.cz/ctenarska-gramotnost/cg-strategie/ctenarske-strategie-7
• Čtenářské strategie – 5. díl – Jak učit čtenářské strategie (pár rad): http://www.ctenarska-gramotnost.cz/ctenarska-gramotnost/cg-strategie/ctenarske-strategie-5

Hodnocení článku

1 smajlík2 smajlíci3 smajlíci4 smajlíci5 smajlíků (5 hlasů, průměr: 5,00 z 5)
Ukládám ... Ukládám ...
 
 

Související články

Zatím nejsou žádné komentáře

Můžete vložit úplně první komentář.

Napište komentář

Pro psaní komentářů se musíte Přihlásit případně Zaregistrovat, pokud ještě nemáte svůj účet.